Författararkiv: Hasse

17/4 Besök i English Harbour.

Idag tar vi först minibussen in till St. John för att försöka få tag på helicoil för att åtgärda gängorna på utombordarens fastsättning. Vi besöker 2 st. järnaffärer men ingen av dessa har någon heliocoil och personalen verkar inte veta … Fortsätt läsa

15/4 Tidig avgång.

Vi kommer iväg klockan 06:30. Det kommer att bli en hel dags segling då vi tänker ta oss till Jolly Harbour på Antigua efter att ha checkat ut dagen innan. Vi kan segla hela vägen och om 50 Nm och … Fortsätt läsa

11/4 Torbjörn badar bland fiskarna.

Efter en god natts sömn lättar vi ankare och går den korta sträckan upp till Pigeon Isaland. Vi hade tänkt bada bland de färggranna fiskarna i naturreservatet men alla bojar är upptagna förutom i den västra viken men där går … Fortsätt läsa

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

9/4 Vi fortsätter norrut.

Idag kom vi iväg vid 10 tiden och får åter fin segling norrut. Vi har fin segling hela dagen förutom några squalls som kräver att vi tar in några rev. Stundtals blåser det över 30 knop och det är inget … Fortsätt läsa

5/4 Vi lämnar Le Marin.

Strax efter klockan 6 och då solen gått upp lättar vi ankar och ger oss iväg västerut för att runda sydvästudden på Martinique. Det blir fin segling i halvvind förbi huvudstaden Fort de France upp till St. Pierre som är … Fortsätt läsa

31/3 Torbjörn anländer.

På förmiddagen beger jag mig in till biluthyrningsfirman, betalar och får nycklarna till bilen. Torbjörn är snart ombord på flyget hit. Jag hade tänkt åka iväg vid-17 tiden medans det fortfarande är ljust men det visar sig att avgången från … Fortsätt läsa

25/3 Hyrbil och vattenproduktion.

Så fort hyrfirman öppnar är jag uppe hos dem och frågar om dom kan hyra ut en bil nästa Söndag till dan efter eftersom det inte går några bussar när jag ska möta Torbjörn på flygplatsen. Jodå det finns en … Fortsätt läsa

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

24/3 Jag försöker köra watermakern.

Till att börja med så limmade jag lappen på dingedurken och pressade ihop den med en skruvtving som får sitta över natten. Full styrka tar 7 dagar men det ska vara ok att belasta den efter 2 dygn. Vid 15-tiden … Fortsätt läsa

23/3 Durken i dingen läcker.

Jag har upptäckt att hårddtrycksdurken i dingen släpper luften och idag tog tag i detta och undersökte var läckan fanns. Det visade sig att den gamla lagningen jag utförde i Brasilen ni efter 7 år hade givit upp. Jag försöker … Fortsätt läsa

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

22/3 Frölunda förlorar första kvartsfinalen.

Idag har det inte blivit mycket gjort. Enda viktiga händelsen var att Frölunda spelade sin första kvartsfinal mot Leksand. Man blir ju lite upptagen när Frölunda spelar. Matchen går klockan 19 hemma men det blir klockan 2 här så nästan … Fortsätt läsa