9/12 Äntligen på plats.

På morgonen körde dom iväg Trud och pallade upp henne där hon nu ska få stå tills vi kommer tillbaks efter att vi ordnat upp allting hemma i Sverige och kan komma tillbaks och segla vidare.

När hon väl var satt på plats visade det sig efter en stund när jag demonterade nivågivaren i septiktanken att den inte alls var tömd. Jag går till kontoret och meddelar att vi har ett problem. Det slutar med att man blir tvungen att ta tillbaks Trud till kajen igen där pumpstationen finns. Nu verkar dom ha bättre ordning på suganordningen och tanken blir tömd i ett nafs. Så, tillbaks till uppställningsplatsen och pallning igen.

Trud på plats.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

8/12 Vi lyckas få båten på land.

Idag är det Söndag och vi lyckas komma in i fickan för upptagning med slingen placerade på botten utan att båten drog iväg med dom i leran. Eftersom det är helgdag är vägen fram till uppställningsplatsen blockerad av en massa bilar så vi får bo i båten hängandes i travelliften. Innan vi tas upp ber jag om ”pump out” av vår septiktank. Jag tycker inte det suger riktigt men varvsgubben säger att det är som det ska.

Trud flyter in i fickan.

Dom ställer ner Trud på plattan och stöttar henne hjälpligt så att hon inte skall gunga när vi rör oss ombord.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

6/12 Försök till upptagning.

Idag var det tänkt att vi skulle ta upp båten men det visade sig svårare än vi trodde det skulle vara. Det var väldigt lågt vatten så Trud vägrade att flyta in i fickan vid travelliften. Efter ett tag gav personalen upp och vi fick återgå till vår plats vid bryggan.

Vi får helt enkelt vänta till en annan dag. Eftersom vi har bokade flygbiljetter till den 12/12 så vill vi gärna komma upp tidigt nästa vecka så att vi hinner bli klara innan vi reser iväg. Vi fortsätter med förberedelserna med båten i vattnet. Bl.a. byter vi olja och filter på motorn. När vi skall flytta båten till upptagningen klarar vi oss utan motorn då vi enkelt kan förhala dit.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

4/12 Tillbaka i Deltaville.

Vi har avtalat med Laura på Deltaville att vi kommer upp till dom idag. Seglingen norrut går fint och vädret klart men lite för kallt i vår smak.

Det visar sig att vi mot slutet på sträckan får en betydande motström så vi hinner inte upp till marinan innan dom stänger för dagen. Dom hade erbjudit oss hjälp att lägga till vid bryggan men det är ju knappast något problem för oss att göra det själva.

Vi kommer fram vid 18-tiden och lägger oss längs servicebryggan.

Åter vid servicebryggan.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

2/12 Lite fix i väntan på bättre vindar.

Vi ligger här i Phoebus och väntar på att väder och vindar skall bli sådana att det blir lite trevligare att segla sista sträckan upp till Deltaville. Vi har inte så värst bråttom utan kan vänta några dagar. Under tiden passar vi på att fixa med lite reparationer.

På sistone har jag märkt att motorlarmet inte ljuder som det ska när man vridit nyckeln till driftläge. Det har inte känts så bra eftersom om oljetrycket skulle försvinna och man då inte omedelbart blir uppmärksammad om detta så kommer motorn att förvandlas till en järnklump eller möjligtvis ett bojsänke.

Att köpa ett ny originallarm var, tyckte jag alldeles för dyrt så jag hade beställt skrikor på Ebay för en spottstyver. Jag monterade loss larmet och sågade itu det nedanför gängorna, tog bort det gamla membranet och limmade dit det jag köpt på Ebay.

Nytt membran monterat.

Efter montering fungerar larmet igen.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

30/11 Åter norrut.

Idag lämnar vi Great Bridge för att gå norrut. Vi passar broöppning och startar med motorgång. Det är mestadels motorgång med otrevligt väder. Skepparen får klä på sig ordentligt. Tidvis var det snöblandat regn.

Då vi kom iväg tidigt hinner vi med en lång sträcka idag. Det är både vemodigt och tråkigt att behöva göra denna tur när vi hade bespetsat oss på 3 månader eller mer på Bahamas men nu skall vi se till att inte samma sak kan hända igen.

Vi tuffar på norrut genom den slingriga kanalen och under en massa broar. Det finns ett fåtal som också måste öppnas för oss. Vi går förbi Norfolk med alla krigsfartygen, bl.a. 6 hangarfartyg och ankrar upp i den nu för oss kända viken vid Phoebus.

Vinden är från norr och kommer så vara några dagar så det blir nog till att avvakta innan vi fortsätter upp till Deltaville.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

29/11 Ett inte så efterlängtat mail.

Idag fick vi ett mail från företaget som hyr vårt hus. De meddelade att de misslyckats med senaste budgivning och såg sig tvingade att säga upp hyreskontraktet på vårt hus.

Det tog oss inte särskilt lång tid att bestämma oss för att resa hem och städa ut huset och lägga ut det till försäljning. Alltså bestämmer vi oss föra att återvända till Deltaville och lägga upp båten på land igen och flyga hem.

Lite tur i oturen var ju att vi blivit fördröjda några dagar när vi väntade på delar. Annars hade vi varit betydligt längre söderut. Nu handlade återfärden om ett par tre dagar.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

28/11 Thanksgiving.

Vi ligger kvar och väntar på att butikerna ska öppna. Det är Thanksgiving och vi är lite osäkra om det endast är idag som allt är stängt.

Vi tar ändå en Uber in till Norfolk för att kolla runt lite granna.

Norfolk är ju USA’s största marinbas och här finns ett museum med ett slagskepp.

USS Wisconsin.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

27/11 Motorgång i ICW.

Vi fortsätter söderut och tänker gå till Great Bridge där man kan förtöja längs med. Det passar bra nu när vi behöver skaffa ny filterhållare till watermakern.

Det är några broar som vi passerar. En av dom är en ”lyftbro”.

När vi kommer fram till slussen vid Great Bridge får vi vänta en stund innan vi kan komma igenom. Vi förtöjer vid den södra stranden innan bron.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

26/11 Vi fortsätter till Norfolk.

Det blir motorgång ner till ankringsplatsen vi sjukhuset. Vi märker att tryckvattenpumpen går emellanåt. Det kan tyda på att det finns ett läckage någonstans. Detta är ju inte bra. Speciellt nu när vi måste hushålla med vårt vatten.

Det blir till att plocka upp innehållet i babords förliga suv.

Upplockade grejor.

Efter en stunds felsökning visar det sig att det är en slang vid varmvattenberedaren som är skadad.

Dålig slang.

Vi byter slangen och nu är pumpen tyst.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar