26/2 Andante kommer också hit.

Vi tog dingen in till marinan och hittar en affär som var riktigt bra. Den var nästan som en lagershop men dom hade både färska grönsaker och kött.

Vi hittar också en bankomat och kan ta ut lite amerikansk valuta.

Senare på dagen kommer Andante i och ankrar intill oss.

Andante.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

25/2 Next stop St. Thomas.

Dagens etapp tar oss upp till St. Thomas som också tillhör USVI så någon in/utcheckning behövs inte.

Vi hittar en lugn vik efter att vi varit runt och kollat lite. I viken innanför var det väldigt mycket båt så vi var glada att kunna ankra lite för oss själva. Här låg två andra båtar som nog var bobåtar.

Water Island.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

23/2 Bild på 2 st. Allegro 33 på USVI.

Det kan inte vara så vanligt att man ser 2 st. Allegro 33 samtidigt här på St. Croix så jag dokumenterar detta. Sanningen är också att jag tänkt mig lyckas få till en bra omslagsbild till Allegronytt.

Här ligger Trud och Andante tillsammans i viken utanför Fredriksstedt.

Trud och Andante för anakre.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

21/2 Vandring till mataffären.

Idag hade vi föresatt oss att vi skulle fylla på matförråden. Det blev till att ta en hyggligt lång promenad med ryggsäckarna. Totalsträckan fram och tillbaks blev cirka 9 km. Till slut kommer vi fram till butiken som heter Stop and Shop och det var precis vad vi gjorde.

Man får vara lite försiktig och inte ladda på alltför mycket i kundkorgen för då blir det ganska jobbigt att ta sig hem igen. Speciellt om man blir tvungen att ta till kassar också.

På vandring.
Längs vägen.
Ryggsäck på hemväg.
Snart hemma igen.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

20/2 Rundvandring i Kristianstedt.

St. Croix som vi befinner oss på tillhör ju de Amerikanska Jungfruöarna som tidigare tillhörde Danmark. De såldes 1914 för den nätta summan av 25 miljoner dollar. Idag är som på så många andra öar i Västindien största inkomstkällan turism.

En intressant sak är att här kör man på vänster sida men man har ändå vänsterstyrda bilar. Detta är det enda amerikanska territoriet där det är vänstertrafik.

Här har vi några bilder på staden.

Kristianstedt.

Det verkar inte vara så noga att följa skyltarna här.

Lastzon.
Guvenörens residens.

Efter rundvandringen ger vi oss av västerut och får en fin segling längs St. Croix nordkust. När vi kommer fram till udden girar vi söderut och anländer sedan till Fredriksstedt.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

19/2 Kristanstedt, St. Croix.

Här ligger redan både Looma IV och Andante. Andante gick från Saint Martin dagen före oss vilket inte var så bra för igår när dom kom hit var det ”Presidents day”, en ledig dag och det innebär övertid för tull och immigration och därmed extra kostnader. Vi hade inte kollat upp detta men av någon anledning, tur förmodligen gick vi dagen efter och klarade oss därmed undan dessa extra kostnader.

Tidigare gick det att checka in här i Kristanstedt men efter de sista orkanerna hösten 2017 som ödelade öarna häromkring och också St. Croix måste man ta en taxi till flygplatsen för att genomföra incheckning. Vi tar oss iland och efter att vi frågat oss fram hittar vi ”taxistationen”. Det är ingen riktig sådan men det är här de samlas och väntar på kunder. Efter ett tag blir vi anvisade en bil av en herre som springer omkring och dirigerar kunderna och samtalar med chaufförerna.

När vi kommer fram skall vi hitta customs och immigration. Vi är ju 2 udda figurer här på flygplatsen eftersom vi skall gå genom tull och passkontroll men vi är ju redan på fel sida så att säga. Vi frågar oss fram och det känns verkligen som vi om vi går in bakvägen men det bli kanske så om man befinner sig på fel sida.

Vi träffar en Mr. Wheeler. Mannen som jag hade talat med i telefon från båten strax efter att vi ankrat. Amerikanerna har ett helt snurrigt system för att ta kontakt med myndigheten för ”Customs and border protection” som dom heter. Man är tvungen att ringa ett amerikanskt nummer från en telefon för att få instruktioner om hur man skall skrida till verket för att bli korrekt inskriven. Det korta samtalet på strax över 1 minut som jag ringde från min svenska telefon kostade 150 kronor.

Hur som helst så avlöper besöket utan några incidenter och vi får våra papper stämplade och underskrivna. Han frågar bl.a. om vi bor på båten. Jag svarar att vi tycker att vi gör det. Vi har varit ute och seglat heltid nu snart i 4 år så det kan man nog säga. Han himlar med ögonen och konstaterar att vi definitivt bor heltid på båten.

Sedan skall 2 trötta besättningsmedlemmar få tag på en taxi tillbaks till Kristianstedt. Det tar en stund eftersom det tydligen just nu inte landar några plan på ett tag. Efter en timma eller så får vi i alla fall åkt tillbaks och det känns skönt att komma ner i båten och kunna vila ut lite grann.

Publicerat i Långsegling. | 2 kommentarer

18/2 Avfärd mot USVI.

Sträckan vi nu skall gå är i det närmaste 100 Nm och detta klarar inte vi på en dag. D.v.s. om vi skulle gå väldigt tidigt på morgonen skulle vi inte vara framme förrän sent på natten och vi försöker alltid att se till att vara framme när det är ljust. Detta betyder att vi bör gå någon gång tidig eftermiddag.

Så gör vi och lämnar Saint Martin strax efter klockan 2. Målet för denna segling är de Amerikanska Jungfruöarna eller US Virgin Islands.Vi har fin vind hela vägen. Mycket sömn blev det inte. Det är ju bara en natt så det klarar man ju. Vi kommer fram till Kristanstedt på ön St. Croix och ankrar strax före klockan 9 på morgonen.

Publicerat i Långsegling. | Kommentarer inaktiverade för 18/2 Avfärd mot USVI.

16/2 Födelsedag.

Idag hade vi införskaffat bakelser eftersom det är Pia’s födelsedag.

Vi bjuder över Andantes besättning som inte vet att Pia fyller år. De tycker det är jättegott med bakelse och undrar om någon fyller år. När korken på bubblet ploppar ur dess hals hörs ett belåtet hmm.

Skumpa.

Här har vi de oinformerade som tyckte det var fint med födelsedagskalas.

Tårta och Cava.
Publicerat i Långsegling. | Kommentarer inaktiverade för 16/2 Födelsedag.

15/2 En blöt dingefärd.

Vi hade blivit kontaktade av Looma IV som hade frågat om vi kunde hämta ut lite reservdelar till deras watermaker. Vi är ju på väg till Amerikanska Jungfruöarna och vi kan då ta med oss delarna eftersom Looma redan ligger där.

Det är en sträcka på 2,5 Nm till butiken där delarna skall finnas och man behöver färdas över innanvattnet. Den franska delen, Saint Martin gränsar till den holländska Sint Maarten och gränsen går rakt över detta innanvatten. Vi kommer alltså att besöka ett nytt land med dingen och egentligen skall man nog checka ut och in mellan dessa delar av ön med det bryr vi oss inte om.

Det blir en väldigt blöt färd eftersom vi har vinden emot oss på vägen till affären och det blir till att byta kalsonger och trosor när vi kommer tillbaks.

När vi kommer fram får vi leta runt lite innan vi hittar butiken eftersom den är ganska anonym men till slut hittar vi den och kan erhålla de delar som Looma beställt. Det blir lite tveksamt vad gäller ett filter men tydligen har Mads på Looma beställt detta i efterhand så vi betalar och tar med oss in alles 3 saker.

Lite delar till Loomas watermaker.

Återfärden blir inte lika blöt eftersom vi nu har vind och vågor med oss.

Här på innanvattnet ligger det massor av sjunkna båtar och man får passa sig så att man inte ränner upp i någon av dessa. Det skulle kunna punktera dingen och det vill man inte. Förutom dessa vrak ligger det enorma superyachts här. Både segel och motorbåtar.

Publicerat i Långsegling. | Kommentarer inaktiverade för 15/2 En blöt dingefärd.

14/2 En kort segling till Saint Martin.

Andante kommer iväg en stund innan oss men klockan 07:30 lättar vi ankare och ger oss av. Vi går öster om Saint Martin och rundar nordudden för att sedan ta oss ner till den stora viken Marigot Bay där Andante redan ligger.

Vi frågar en dansks båt om var incheckningen ligger och får information om att den befinner sig i båttillbehörsaffären ”Island Water World” så vi beger oss iland och uppsöker affären och där finns en dator med formuläret som vi väl känner igen på skärmen. Ledig är den också så skepparen sättter sig till rätta och knappar in alla uppgifter. När allt är klart fås en utskrift som visas vid kassan och efter att betalning av EUR 2 kan vi ta oss tillbaks till båten.

Viken vid Marigot.
Publicerat i Långsegling. | Kommentarer inaktiverade för 14/2 En kort segling till Saint Martin.