5/4 Vi lämnar Le Marin.

Strax efter klockan 6 och då solen gått upp lättar vi ankar och ger oss iväg västerut för att runda sydvästudden på Martinique.

Det blir fin segling i halvvind förbi huvudstaden Fort de France upp till St. Pierre som är känd för det stora vulkanutbrottet 1902 som tog nästan 30 000 människors liv. Vulkanen heter Mount Pilee.

Mt. Pilee

Vi anländer på eftermiddagen med god marginal innan mörkrets inbott.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

31/3 Torbjörn anländer.

På förmiddagen beger jag mig in till biluthyrningsfirman, betalar och får nycklarna till bilen.

Torbjörn är snart ombord på flyget hit. Jag hade tänkt åka iväg vid-17 tiden medans det fortfarande är ljust men det visar sig att avgången från Paris är nästan en timma försenat så det blir till att köra i mörker och jag når fram till flygplatsen strax före klockan 19.

Det tar lång tid innan Torbjörn visar sig. Eftersom han har incheckat bagage och det dröjer till 20:30 innan jag ser honom.

Vi åker tillbaks till Le Marin och tar dingen ut till Trud och Torbjörn kommer till rätta och kan gå till kojs.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

25/3 Hyrbil och vattenproduktion.

Så fort hyrfirman öppnar är jag uppe hos dem och frågar om dom kan hyra ut en bil nästa Söndag till dan efter eftersom det inte går några bussar när jag ska möta Torbjörn på flygplatsen. Jodå det finns en bil som jag kan hyra bara för en dag så då verkar det problemet vara löst. Vad skönt. Jag bokar bilen och sedan ger jag mig tillbaks till båten för att återmontera den delen av watermakern jag tagit bort.

Jag väntar till klockan 2 innan jag kör igång vattenproduktionen då det vid den tidpunkten kommit in rent nytt vatten men tidvattnet. Nu funkar allt som det ska och på 2 timar fyller jag tanken.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

24/3 Jag försöker köra watermakern.

Till att börja med så limmade jag lappen på dingedurken och pressade ihop den med en skruvtving som får sitta över natten. Full styrka tar 7 dagar men det ska vara ok att belasta den efter 2 dygn.

Vid 15-tiden är det högvatten här och då har det kommit in nytt vatten i viken och jag tänker starta watermakern då. När jag väl startar den verkar allting tätt men reglerventilen för arbetstrycket verkar ha fastnat.

Jag demonterar ventilen med flödesmätaren och tar isär ventilen och konstaterar att regleringen sitter fast. Med lit knackande får jag den att lossa, smörjer upp den med WD-40 och monterar ihop grejerna.

Återmontering av den får vänta till i morgon och att köra watermakern.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

23/3 Durken i dingen läcker.

Jag har upptäckt att hårddtrycksdurken i dingen släpper luften och idag tog tag i detta och undersökte var läckan fanns. Det visade sig att den gamla lagningen jag utförde i Brasilen ni efter 7 år hade givit upp.

Jag försöker hitta reparationssatsen men den lyser med sin frånvaro. Nu är det Lördag men jag söker på nätet och finner att båttillbehörsfirman här inne på varvet har öppet till klockan 12. Klockan är nu 11:30 och jag får brådis. Dingen ska i och bensintanken ombord-

I hastigheten glömmer jag mina sandaler vilket jag kommer på halvvägs till dingebryggan. Nåja, jag får klara mig barfotad fast det har sina problem. Uppställningsplatsen som jag måste korsa för att komma till affären är solbelyst och väldigt het. Jag känner mig som en som ska springa på glödande kol. Jag uppsöker varje skugga från båtarna som står där och lyckas ta mig både fram och tillbaks utan att bränna fotsulorna alltför mycket.

I affären har dom det lim jag är ute efter. Förmodligen en bättre variant än vad jag tidigare använt. Den här är 2-komponent och av någon konstig anledning ror jag att det är bättre grejer. Några lappar har dom inte men det går säkert att återanvända den befintliga så det är ingen problem.

Senare kommer Jacob över på en fika och vi sitter och tjötar ett par timmar i sittbrunnen, Jacob jobbar här på Volvo Penta och har sin båt för ankar nära Trud. Jacob såg till att jag kunde låna firmas press förra gången vi var här när jag behövde byta lagret i aquadriven.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

22/3 Frölunda förlorar första kvartsfinalen.

Idag har det inte blivit mycket gjort. Enda viktiga händelsen var att Frölunda spelade sin första kvartsfinal mot Leksand. Man blir ju lite upptagen när Frölunda spelar. Matchen går klockan 19 hemma men det blir klockan 2 här så nästan halva dan måste ägnas åt detta.

Tyvärr förlorade dom i förlängningsperioden.

Jag har ett digicel abonnemang som fungerar fantastiskt bra här i hela Karibien men även i Europa och på Kanarieöarna. För det mesta helt utan att det laggar.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

21/3 Handlar kökskran.

Idag monterade jag den nya kranen efter att jag varit inne och skaffat en ny koppling. Typiskt att man bara har en i rörlådan.

Nåväl det blev riktigt snyggt om jag får säga det själv.

Den gamla läckande kranen.
Den nya täta kranen på plats.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

20/3 Incheckning och vindgenerator och windscoop på plats.

På morgonen sjösätter jag dingen och firar ner utombordaren och beger mig in till hamnkaptenens kontor som ligger på andra våningen inne vid marinan.

Här är dom väldigt trevliga. Mycket mer så än i Tyrell Bay. Man knappar själv in sina uppgifter och begär en utskrift, betalar 5 EUR så är man klar.

Jag passar också på att lämna in förlängningen till biminin för reparation av en av öljetterna.

Dagens arbetsuppgifter bestod även av att montera upp vindgeneratorn och windscoopet. Det är rätt varmt så det är skönt att fä genomströmning i båten.

Jag har också kollat upp hur svårt det är att byta kökskranen. Den befintliga läcker längst ner på pipen så efter att man tappat vatten så rinner det ut en skvätt på bänken. Den verkar väldigt svår att ta isär och byta o-ring så det får nog bli en ny kran.

Till kvällen bjuder jag över Henrik och Hugo från Cordelia på en öl i sittbrunnen. Efter 2 timmars snack åker vi in till marinan där Henrik bjuder mig på middag som tack för all den hjälp jag bestått med under hans segling över Atlanten till Franska Guina och upp till Tobago,

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

18/3 Mot Martinique.

I med dingen, bort till tull och immigration och checkar ut så fort dom öppnar. Tillbaks till båten, av med utombordaren, upp med dingen, ur med luften på den och stuva den på rufftaket.

Jag har inga problem med att lätta på ankaret själv. Det går förvånansvärt enkelt. Annars brukar Pia sköta roder och maskin enligt mina tecken men jag behöver inte ens springa en enda gång till sittbrunnen innan ankaret sitter i klyset.

På Trinidad tog dom inget annat än kontokort utgivna på Trinidad eller kontanter på bränsledocken så jag väntade med att fylla dieseltanken tills jag kom hit. Nu när jag hade checkat ut så försvann lite skatt också och tankningen blev lite billigare.

Efter bunkring ger jag mig av NE-vart och Trud lyckas hålla en kurs som bär öster om Bequia ut öster om St. Vincent och jag gör god fart. Mestadels 6,5 knop men ibland över 8 knop när strömmen sätt i. Här är strömmen kraftigt nordsättande öster om öarna. Dessutom har man fri vind där till skillnad mot andra sidan där de höga öarna läar.

Jag passerar under natten St. Vincent som jag tycker lite väl nära trots att jag seglar så högt det går. Avståndet till land var som minst ca. 2000 meter. Med tanke på att det är en läkust vill man ha lite större marginaler men jag slipper slå och segla mot strömmen.

Norr om St. Vincent ligger St. Lucia och jag inser att jag inte kommer att klara att ta den ön på ostsidan såvida jag inte gör ett slag som jag inte är så tänd på. Jag bestämmer mig för att gå på andra sidan St. Lucia och närmar mig den ön strax före gryning. St. Lucia är inte lika hög längs den västra kusten så det går fint att segla hela vägen förbi där utan att behöva ta till motorn.

Det är alltid lika uppiggande när solen kommer över horisonten. Vid nattsegling tycker jag att timmarna mellan 02 och 04 är dom mest påfrestande.

Jag anländer till ankringen i Le Marin strax efter lunch och försöker ankra på den sidan kanalen vi misslyckats med tidigare. Det var ju naturligtvis dumt och efter 3 försök hittar jag en yta i närheten av där vi legat tryggt tidigare. Ankaret biter på 8 m djup med 4o m kätting. På det första stället är botten väldigt mjuk lera. Vi har ett mycket bra ankare med stor yta men trots det plogade det bara botten när jag testade att slå back på maskin.

Jag vet inte hur andra gör men jag drar alltid 2000 varv (15 Hkr) back på maskin. Det borgar för en god nattsömn.

Nu är det den 19/3 och jag bestämmer mig för att låta pestflaggen sitta uppe till imorgon och checka in då.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

17/3 Jag handlar och tar igen mig.

Det har ju minst sagt varit lite körigt sista månaden och jag kände mig lite spak efter nattseglingen hit så de enda uppgifter jag företar mig idag är att handla lite mat, vila och studera väder.

Jag hade tänkt ge mig av mot Martinique på Tisdag 19/3 men nu ser det ut som att vindarna är än mer fördelaktiga redan i morgon så jag förbereder för avgång.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar