9/7 Hemfärd.

Jag stiger upp halv 6, äter frukost och samlar ihop mina väskor och är på busshållplatsen en halvtimma innan den ska komma. Då inser jag att jag nog inte stänkt luckorna till ruffen eftersom jag i sista stund blev distraherad av att hälla ut vattnet ur spannen och ställa den uppochner på sittbrunsdurken.

Nu var jag ju ute i god tid och kunde hasta tillbaks och rätta till min glömda åtgärd. Gallret hade jag satt på plats och låst så det var bara att resa stegen och stänga luckorna så kunde jag gå tillbaks till busshållplatsen och vänta några minuter innan bussen anlände.

Det blev byte på centrala busstationen i Santa Cruz och det var buss 10 som gällde för vidare transport till flygplatsen. Jag hade lite svårt att med google maps inse vart jag hittar hållplatsen för den bussen så jag gick till informationen och frågade. Det visade sig att bussen avgick från ett ställe inte mer än 5 meter från där jag stod vid luckan hos informationen. Är man blind eller ? Nja, jag var ju väldigt koncentrerad på att hitta just informationen så jag kollade i det skedet inte runt så särskilt mycket.

Jag ställer mig i kön till bussen och snart är vi ombord och iväg mot flygplatsen. Jag har redan checkat in via webben och har boardingkortet i mobilen och något bagage att checka in har jag inte så jag beger mig till säkerhetskontrollen direkt. Jag har med mig en väldig massa elektronik så det blir till att lassa upp många lådor på bandet som ska röntgas. Det blir inga anmärkningar även om dom backade tillbaks min stora väska och kollade en extra gång.

Vi kommer iväg i tid och är på väg till Zürich. Snabbt går det. Vi är framme en halvtimma tidigare än angiven ankomsttid. Nu spelar det inte någon roll för mig eftersom mitt plan till Göteborg inte avgår förrän klockan 21:25. Jag har nästan 5 timmar att slå ihjäl innan jag kan borda nästa plan.

En sak som är bra här är att jag kan vara kvar i utrikeshallen och behöver inte gå igenom någon säkerhetskontroll igen innan flyget till Göteborg avgår.

Klockan 21 bordar jag planet. Det händer sedan inget förrän klockan är nästan 22. Vi blir 20 minuter sena innan planet lyfter men vi har medvind och flyger ikapp detta och landar på utsatt tid.

Jonas och Pia är på väg för att hämta mig men en lastbil har fattat eld på 40’ian och motorvägen är blockerad men efter en stund har brandkåren gjort sitt värv och trafiken kommer igång igen.

01:30 är vi ”hemma” i Kärna och snart kan vi gå till sängs efter lite nattamat.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

8/7 Idag ska hon upp på land.

Båten skulle lyftas idag men det visar sig att generatorn på travelliften är kaputt så jag får avvakta.

Jag har haft mina föraningar om att något sådant här skulle kunna hända så jag har avvaktat med att boka någon flygbiljett tills båten står på land.

Vid 2-tiden har dom lyckats ladda batteriet på maskinen och jag kan backa in Trud i travelliftens ficka och Trud kommer upp på land.

Efter en lätt rengöring med högtryckstvätt sätts hon på plats. Det är väldigt lite beväxning på skrovet.

Trud får vila på land.

Tyvärr visar det sig att maskinen sprutat hydraulolja på båten och tyvärr också på sprayhooden. En av de anställda säger till mig att jag ska lämna den till dom när vi är tillbaks så ska dom tvätta den för oss. Vi får väl se om det går att får bort oljan.

Malplacerad hydraulolja.

Som tur var hade jag hunnit plocka in biminin så den blev utan hydraulolja.

Jag bokar flyg till Göteborg som avgår klockan halv 10 i morgon.
Det blir till att åka buss till den södra flygplatsen och det tar 1 1/2 timma att ta sig dit så jag ställer väckarklockorna på halv 6.

Det ska bli verkligen skönt när jag väl sitter på bussen i morgon.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

7/7 Torkar rent under motor och i kölsvin.

Det är ett ganska söligt jobb att göra rent på dessa ställen men efter någon timma är det nu helt torrt under motor och i kölsvinet. Det går åt en wetextrasa och en hel del hushålspapper för detta söliga jobb. Det är också rätt besvärligt att liggandes på durken nå ända ner i botten av kölsvinet.

Jag hinner också med en del andra mindre bestyr idag.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

6/7 Hittar dieselläckor.

Det har samlats lite diesel under motorn.

Eftersom jag ligger bra till med förberedelserna tänkte jag ge mig på att försöka leta rätt på var läckan befinner sig någonstans.

Jag torkar rent runt insprutningspumpen på motorn och låter matarpumpen vara på. Efter en liten stund börjar det svettas runt det aktra högtrycksrörets anslutning. Ok, här har vi en läcka.

Jag kollar i reservdelskatalogen och identifierar vilken packning/o-ring som behöver bytas och beställer ett antal hem till Sverige så får vi ta med oss dessa när vi återvänder senare i höst.

Jag tycker ändå att denna läckan är för liten för att det ska vara den enda läckan så fortsätter sökandet. Det visar sig då att slangklämman på returen till tanken inte är helt tät. Jag drar åt den och nu verkar den tät.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

5/7 Förberedelser inför bortovaron.

Det är en hel del saker som behöver göras med båten innan jag kan åka hem.

Så fort jag ätit frukost tog jag båten bort till tankstationen för att fylla upp dieseltanken. Det är inte bra om den inte är helt full när man ska lämna båten ett tag.

Sedan fortsätter jag med att plocka ner segel och stackpack. Jag får hjälp av en hygglig spanjor som hjälper mig att vika seglen. Det är så mycket lättare när man är två. Speciellt om det blåser vilket det gör här.

Segel, skot och linor stuvade i BB-kojen.

När jag lyfte bort bensintanken till dingemotorn hittade jag en flygfisk som legat under dunken. Konstigt nog har vi inte märkt av någon fisklukt. Den har säkert legat där ett tag för den var torr som fnöske och stel som en pinne.

En stackars torr flygfisk.

Jag är inne på kontoret och pratar med Javier och vi kommer överens om att det blir på Måndag som Trud kommer upp på land.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

4/7 Pratar med Javier.

När klockan är halv 10 går jag upp till kontoret och stöter på Javier och förklarar att jag försökt kommunicera per mail men aldrig fått något svar så nu är jag här fysiskt i stället. Javier förklarar att det är svårt med långtidsförvaring men han undrar hur bråttom jag har.

Jag meddelar att jag vill komma hem till min fru som jag inte sett på 5 månader. Han har en fransk båt som är på gång att sjösättas snart och han behöver undersöka närmare när den ska i vattnet.

Det visar sig att platsen där den franska båten ligger blir ledig på fredag och Trud kan komma upp samma dag eller på Måndag. Jag är väldigt nöjd med detta. Jag har ju ändå en del att stå i innan jag kan ge mig av så det passar mig fint.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

3/7 Jag seglar över till Teneriffa.

Jag lämnar Las Palmas tidigt. Jag kommer iväg strax efter soluppgång.
Det blir ett första slag åt nordost för BB halsar för att senare slå och jag kan efter ett par timmar senare ligga förbi nordostudden på Gran Canaria.

Efter ett tag ökar vinden och jag gör bra fart med ett rev i storen. När jag närmar mig Santa Cruz dit jag tänkt mig så ökar vinden kraftigt och ett tag har jag 40 knop (20 m/s) i halvvind och gör 7 knop med mycket av genuan inrullad. Trud klarar sig fint och när jag kommer riktigt nära land lugnar det ner sig och jag stryker segel och går in i Santa Cruz’s norra hamn.

Jag tänker lägga upp båten på land medans jag är i Sverige under hösten och finner en ledig plats på den lilla pontonbryggan längst in i hamnen.

Trud på plats på den lilla pontonbryggan.

Senare kommer en av de anställda på varvet och undrar vad jag är för en. Jag förklarar att jag skickat flera mail men inte fått något svar och då seglat över för att kolla om det går att få satt båten på land i 3 månader. Mannen pratar bara lite, väldigt lite engelska men jag förstår att han vill få reda på namnet på båten. Jag pekar på stackpacken där det står TRUD med stora bokstäver och med det nöjer hans sig. Jag lyckas också reda ut att det går bra att ligga kvar på platsen.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

2/7 Konserverar watermakern.

Idag gav jag mig på att konservera watermakern. Att blanda pulvret i vattnet, ansluta slangen för cirkulationen, fylla den och köra igång pumpen är det lilla jobbet.

Det som frestar på är att plocka upp alla prylar som ligger i de 2 stuvarna på styrbordssidan i sittbrunnen för att komma åt membranröret. Det är också rätt stökigt att ta sig ner i den aktra stuven eftersom luckan är ganska smal. Man får exhalera allt vad man kan för att bli tillräckligt platt när man pressar sig ner där.

Efter att kört runt konserveringsvätskan en halv timma kunde jag plugga membranröret och återställa alla prylarna till stuvarna.

Jag har vattentanken fylld till ungefär 65 % och det borde räcka tills jag flyger hem om cirka en vecka.

Torbjörn har vänligheten att också idag bjuda på middag. En köttbit med hasselbackspotatis med rött vin till. Mums och skönt att kunna sitta till bords utan att det samma lutar eller studsar omkring.

Eftersom Torbjörn nu seglat över Atlanten har han rätt att bära röda byxor. Grattis Torbjörn.
Man ser att han behöver en omgång med saxen. Jag har erbjudit mig ett antal gånger att ta en omgång med maskinen men av någon outgrundlig anledning har han varje gång vägrat.

Stolt byxbärare.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

1/7 Vi anländer till Las Palmas.

Vi kommer fram till servicepontonen i marinan strax efter lunch och skepparen kan gå in till kontoret och checka in.

Jag får en plats på L-bryggan och betalar för 3 dagar. D.v.s. jag planerar att ge mig av på Onsdag den 3:dje Juli. Idag är det Måndag.

Torbjörn mönstrar av men innan dess tar han med sig all tvätt och ser till att få den tvättad. Själv går jag upp till Sailors och äter lunch.

När Torbjörn återkommer med tvätten bäddar jag i fören där vi har de tjocka madrasserna. Ska bli skönt att få sova på dom. Det har jag inte gjort sedan Torbjörn kom ombord på Martinique för 3 månader sedan.

Torbjörn bjuder på middag och det blir hamburgare.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

29/6 Lite vind.

Idag hade vi lite vind och om den kommit från ett annat håll hade vi kunnat använda gennackern. Vi fick ta till maskin delar av dagen för att få till lite framfart. Emellanåt kunde vi dock segla. Vinden var oberäknelig både till riktning och styrka vilket krävd uppmärksamhet och ideliga justeringar från besättningen.
Dygnsdistans 117 Nm. 210 Nm kvar till Las Palmas.
Publicerat i RadioBlogg | Lämna en kommentar