23/4 På väg till Saint Martin.

Idag kom vi väg redan 03:15 för att försöka hinna upp till Saint Martin innan det blir kolsvart.
Nu hinner vi nog inte dit ändå innan mörkrets inträde men vi slipper en hel nattegling i all fall.
Vi har väldigt fin segling och gör konstant över 6 knop. Nu ser det ut som att vi skulle vara framme runt 21-tiden.
Detta inlägg är lite av ett prov för att se om det fortfarande fungerar att publicera i loggboken när jag skickar via radion.
Publicerat i RadioBlogg | 1 kommentar

17/4 Besök i English Harbour.

Idag tar vi först minibussen in till St. John för att försöka få tag på helicoil för att åtgärda gängorna på utombordarens fastsättning. Vi besöker 2 st. järnaffärer men ingen av dessa har någon heliocoil och personalen verkar inte veta vad jag pratar om så det får avvakta, förmodligen tills någon kan frakta sakerna från Sverige.

Det blev i alla fall en redig promenad på några kilometer. Som tur är frågar jag personalen på den andra järnaffären vi besökte om bussen till English Harbour går i närheten. Det visar sig att den går förbi på gatan utanför och numret på bussen är 17.

Efter en liten stund kommer det en buss ned rätt numer och vi hoppar in.

Framkommen till hamnen spankulerar vi omkring i Nelson’s Dockyard som stället heter. Här ligger det massor av vackra båtar.

En brittisk skönhet.
En av byggnaderna från Nelson’s tid.

Efter titten i English Harbour tar vi bussen tillbaks till St. John och besöker den lokala marknaden för att inhandla lite mat. Priserna här är minst sagt humana jämfört med affären i Jolly Harbour där vi ligger ankrade.

Efter inköpen tar vi buss 20 till Jolly Harbour och hem till Trud.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

15/4 Tidig avgång.

Vi kommer iväg klockan 06:30. Det kommer att bli en hel dags segling då vi tänker ta oss till Jolly Harbour på Antigua efter att ha checkat ut dagen innan.

Vi kan segla hela vägen och om 50 Nm och kommer in någon timma innan solnedgång och ankrar upp inne på det grunda området där det bara är lite över 2 meter djupt.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

11/4 Torbjörn badar bland fiskarna.

Efter en god natts sömn lättar vi ankare och går den korta sträckan upp till Pigeon Isaland.

Vi hade tänkt bada bland de färggranna fiskarna i naturreservatet men alla bojar är upptagna förutom i den västra viken men där går swellen in så kraftigt att det skulle vara farligt att försöka sig på att lägga till där.

Vi går runt till den östra viken och Torbjörn hoppar i med cyklop och simmar bland fiskarna.

Själv har jag tidigare gjort samma sak så under tiden ligger jag still med Trud.

Efter en stund är Torbjörn nöjd och kommer ombord igen och vi fortsätter den korta sträckan upp till Deshaies.

Eftersom vi inte kunde klarera in i Bass Terre på södra delen av ön och man i Saint Pierre sagt att det inte var så noga om man rörde sig mellan de franska öarna gör vi inte det här heller utan planerar att checka ut när vi går härifrån.

Solnedgång sedd från sittbrunnen.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

9/4 Vi fortsätter norrut.

Idag kom vi iväg vid 10 tiden och får åter fin segling norrut.

Vi har fin segling hela dagen förutom några squalls som kräver att vi tar in några rev. Stundtals blåser det över 30 knop och det är inget fel på farten som ofta överskrider 7 knop.

Eftersom vi tänkt oss att segla förbi Dominica och gå hela vägen ända upp till Guadeloupe blir det nattsegling. Ingen av oss sover utan båda är är uppe under natten. En natt klarar man.

Vi anländer till en vik strax söder om om Pigeion Island på eftermiddagen dagen och ankrar upp.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

5/4 Vi lämnar Le Marin.

Strax efter klockan 6 och då solen gått upp lättar vi ankar och ger oss iväg västerut för att runda sydvästudden på Martinique.

Det blir fin segling i halvvind förbi huvudstaden Fort de France upp till St. Pierre som är känd för det stora vulkanutbrottet 1902 som tog nästan 30 000 människors liv. Vulkanen heter Mount Pilee.

Mt. Pilee

Vi anländer på eftermiddagen med god marginal innan mörkrets inbott.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

31/3 Torbjörn anländer.

På förmiddagen beger jag mig in till biluthyrningsfirman, betalar och får nycklarna till bilen.

Torbjörn är snart ombord på flyget hit. Jag hade tänkt åka iväg vid-17 tiden medans det fortfarande är ljust men det visar sig att avgången från Paris är nästan en timma försenat så det blir till att köra i mörker och jag når fram till flygplatsen strax före klockan 19.

Det tar lång tid innan Torbjörn visar sig. Eftersom han har incheckat bagage och det dröjer till 20:30 innan jag ser honom.

Vi åker tillbaks till Le Marin och tar dingen ut till Trud och Torbjörn kommer till rätta och kan gå till kojs.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

25/3 Hyrbil och vattenproduktion.

Så fort hyrfirman öppnar är jag uppe hos dem och frågar om dom kan hyra ut en bil nästa Söndag till dan efter eftersom det inte går några bussar när jag ska möta Torbjörn på flygplatsen. Jodå det finns en bil som jag kan hyra bara för en dag så då verkar det problemet vara löst. Vad skönt. Jag bokar bilen och sedan ger jag mig tillbaks till båten för att återmontera den delen av watermakern jag tagit bort.

Jag väntar till klockan 2 innan jag kör igång vattenproduktionen då det vid den tidpunkten kommit in rent nytt vatten men tidvattnet. Nu funkar allt som det ska och på 2 timar fyller jag tanken.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

24/3 Jag försöker köra watermakern.

Till att börja med så limmade jag lappen på dingedurken och pressade ihop den med en skruvtving som får sitta över natten. Full styrka tar 7 dagar men det ska vara ok att belasta den efter 2 dygn.

Vid 15-tiden är det högvatten här och då har det kommit in nytt vatten i viken och jag tänker starta watermakern då. När jag väl startar den verkar allting tätt men reglerventilen för arbetstrycket verkar ha fastnat.

Jag demonterar ventilen med flödesmätaren och tar isär ventilen och konstaterar att regleringen sitter fast. Med lit knackande får jag den att lossa, smörjer upp den med WD-40 och monterar ihop grejerna.

Återmontering av den får vänta till i morgon och att köra watermakern.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

23/3 Durken i dingen läcker.

Jag har upptäckt att hårddtrycksdurken i dingen släpper luften och idag tog tag i detta och undersökte var läckan fanns. Det visade sig att den gamla lagningen jag utförde i Brasilen ni efter 7 år hade givit upp.

Jag försöker hitta reparationssatsen men den lyser med sin frånvaro. Nu är det Lördag men jag söker på nätet och finner att båttillbehörsfirman här inne på varvet har öppet till klockan 12. Klockan är nu 11:30 och jag får brådis. Dingen ska i och bensintanken ombord-

I hastigheten glömmer jag mina sandaler vilket jag kommer på halvvägs till dingebryggan. Nåja, jag får klara mig barfotad fast det har sina problem. Uppställningsplatsen som jag måste korsa för att komma till affären är solbelyst och väldigt het. Jag känner mig som en som ska springa på glödande kol. Jag uppsöker varje skugga från båtarna som står där och lyckas ta mig både fram och tillbaks utan att bränna fotsulorna alltför mycket.

I affären har dom det lim jag är ute efter. Förmodligen en bättre variant än vad jag tidigare använt. Den här är 2-komponent och av någon konstig anledning ror jag att det är bättre grejer. Några lappar har dom inte men det går säkert att återanvända den befintliga så det är ingen problem.

Senare kommer Jacob över på en fika och vi sitter och tjötar ett par timmar i sittbrunnen, Jacob jobbar här på Volvo Penta och har sin båt för ankar nära Trud. Jacob såg till att jag kunde låna firmas press förra gången vi var här när jag behövde byta lagret i aquadriven.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar