11/10 Vi jobbar på!

Listan över vad som har gjorts börjar ta helt otroliga numerärer nu. Listan omfattar i nuläget 29 punkter och idag har jag jobbat på punkt 30 och 31. Dessa består av att plasta laminat av en tjocklek av 10 mm och reparera backslaget till motorn.

Vad ska man med ett sådant laminat till ? Jo, vi har upptäckt att backslaget på motorn har havererat. Det är så att innan Petra seglade hit Momo till Las Palmas anlitades en firma på Teneriffa för att byta motorkuddarna som håller fast motorn på motorbädden. Man tror ju att lämnar man bort jobbet till en firma som sysslar med dylika saker så klarar dom av att utföra jobbet på ett professionellt sätt. Men att tro det visade sig vara ett felaktigt antagande.

Momo har rak propelleraxel vilket innebär att axeln är stumt monterad till flänsen på motorns backslag. Detta kräver då att motorn riktas in med hög precision så att inga snedbelastningar sker. Det krävs också att motorn sitter hårt förankrad i motorbädden.

Felet som firman på Teneriffa gjort är att de monterat mjuka motorkuddar och detta åstadkommer stor rörelse av motorn vilket resulterat i att aktersta lagret tar stryk. Så mycket stryk att det blir helt demolerat efter ca. 3 timmars drift.

Nu är Petra på väg hit med en Aquadrive, en flexibel axelkoppling som skall monteras för att dels låta framdrivningskraften tas upp av skrovet och inte av motorn och också tillåta att motorn kan röra sig på sina mjuka motortassar utan att det blir kraftiga böjkrafter på lagret. Med mjuka motortassar och ett Aquadrive får man en betydligt tystare motordrift med mindre oljud och mindre vibrationer.

Det laminat jag nu plastat färdigt skall utgöra skottet där axiallagret skall monteras och som i sin tur skall ta upp kraften från propellern,

Idag monterade jag med hjälp av min gode vän Sture ner aktersta delen av backslaget för att Sture ska kunna byta lagret i denna del av backslaget. Vi försökte också demontera resten av backslaget men som alltid så gick det fint att lossa 3 av de 4 bultarna som fäster det till motorblocket. Den sista bulten vägrade att lossa. Jag har nu bett tillverka ett verktyg varmed vi förhoppningsvis skall kunna använda för att få lossat den sista bulten som sitter besvärligt till under backslaget. Anledningen till att även denna del av backslaget behöver tas ur båten är att jag behöver skölja det rent från alla spånor som det havererade lagret spridit i backslaget.

En lite lustig sak inträffade när jag höll på att kapa en in-sexnyckel som skall bli en del av det förut nämnda verktyget. Jag hade gått upp till piren med kapmaskinen och använde en av stängselstolparna där som stöd. Då kommer marinapolisen förbi och tror att jag håller på att öppna ett hål i staketet. När de inser vad jag håller på med gör de tummen upp och åker vidare.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

Tillbaks i Las Palmas

Eftersom vi inte kommer in i USA är vi nu tillbaks i Las Palmas och tänker tillbringa kommande vinter ombord på vår dotters båt som ligger i marinan här.

Hennes båt är också en Allegro 33’a. Vi flög ner hit för snart en månad sedan den 14/8. Båten heter Momo och behöver massor av TLC (Tender Loving Care) och det är det vi håller på med nu. Petra tänker segla henne till Azorerna under nästa vår/sommar och då hoppas vi verkligen att vi kan komma in i USA och åter segla ner till Karibien via Bermuda. Under tiden reparerar och utrustar vi båten så att den blir i ett skick för den tänkta färden.

Ett problem vi står inför vistelsen är att ARC-flotillan är i antågande och då kommer vi förmodligen att bli portade från hamnen här i Las Palmas i slutet av September. Vi kommer då troligtvis att segla över till Fuerteventura och vänta där tills blåbären som måste hålla varandra i handen när de seglar över Atlanten gett sig av. Det verkar som att segla över Atlanten är något man ska ha i sitt CV. De flesta avsätter ett år för denna bedrift och det är alldeles för kort tid för att uppleva Karibien på riktigt.

Hur som helst är alternativet att tillbringa höst/vinter här som väldigt fint i jämförelse med att stanna hemma i höstmörker, snö och slask. Samtidigt passar det ju vår dotter perfekt att få båten omhuldad inför hennes segling till Azorerna nästa år. Pappa jobbar hårt varje dag med saker som behöver åtgärdas.

Jag kommer skriva lite från och till om livet här och alla de arbeten som behöver göras på Momo även om detta är loggboken för Trud.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

12/9 2021 Long time no see.

Nu har det gått en ofantligt lång tid sedan jag skrev något i Trud’s blogg.

Det är inte så konstigt om många undrar vaffö e de på detta viset som rumpnissarna i Ronja Rövardotter sa. Det beror på att vi haft en pandemi och det varit omöjligt att ta sig tillbaks till vårt hem i USA.

Efter att vi kommit hem vid Lucia 2019 röjde vi ut vårt hus i Torslanda och fick sålt det till våren. Under tiden vi höll på med detta kom pandemin svepande över världen och vi höll oss sedan isolerade i stugan vi hyrde i Sillvik.

Vi upplevde detta som otroligt frustrerande och hade svårt att engagera oss i någonting alls. En plågsam väntan då tiden när man är tillräckligt vigör för att vara aktiv tas ifrån en. Vi vill ju segla och upptäcka nya platser och människor.

Under våren 2021 har både Pia och jag blivit fullvaccinerade och nu vågar man företa sig saker igen. Dock med försiktighet.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

23/12 Kiwi hör av sig.

Som jag skrev i tidigare inlägg hade vi ett väldigt strul med Kiwi och den ena biljetten. Jag tyckte det var så illa skött av agenten att jag skrev en recension på Trustpilot. Efter det var det inga problem för dem att höra av sig.

De ringde på dagen före Julafton och erbjöd sig att återbetala biljetten som vi inte kunde utnyttja och dessutom avdrag på nästa gäng vi skulle ut och flyga. De såg också gärna att jag tog bort inlägget på Truspilot.

Jag tyckte det klingade lite falskt att nu när dom fått klart för sig att jag skrivit ett långt inlägg där att det då helt plötsligt var intressant att lyssna på kunden. Jag uppdaterade Truspilot med hur dom återkommit och återbetalat kostnaden för biljetten vi inte kunnat använda.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

12/12 Vi flyger hem.

Vi hade beställt taxi från Deltaville till flygplatsen i Richmond och blir hämtade vid 9-tiden. Vi kommer fram till flygplatsen och checkar in och får våra boardingcard.

När vi sitter och väntar på att få borda planet ser vi att vår avgång är försenad. Efter en liten stund ropar dom på passagerare som ska med det planet och som inte har incheckat bagage vilket vi inte har. När vi kommer fram till gaten visar det sig att vi kan flyga med en tidigare avgång. Vi får nya boardingkort och medans vi är på väga mot den nya gaten kollar jag boardingkorten och ser att man skrivit ut fel på Pia’s. Där står Hans. Tillbaks till den förra gaten för att få detta rättat. Vi börjar bli rätt trötta på Kiwi som ställ till det för oss. Med rättad boardingkort kommer vi iväg till Boston. Efter att vi fått rättat våra boardingkort har vi inte längre säten vid sidan om varandra. Intill mig är det ett tomt säte som det tydligen skall sitta någon som heter Hans i och kabinpersonalen undrar var han är. Jag förklarar varför den är tom och de nöjer sig med det. Pia har hamnat vid nödutgången och där måste personalen instruera passagerarna hur det fungerar. Pia är smart och låtsas som att hon inte är så bra på engelska. ”I can only smal English”. Persern blir bekymrad och undrar hur han skall göra. Pia säger att hon kan sätta sig vid sidan om sin man längre akterut. Där finns ett ledigt säte. Persern ser lättad ut och ser gärna att Pia sätter sig där.

Lärdomen av allt detta är att beställ aldrig via en agent. Man kan använda deras tjänster för att leta reda på ett passande flyg men beställ aldrig från en agent eller via söksight. Vi kommer i alla fall aldrig att göra det.

När vi kommer fram till Boston har vi några timma på oss innan planet till Europa lyfter. Vi flyger med Norwegian till Landvetter via Gatwick som vi tycker är en väldigt tråkig flygplats. Det värsta är att gate-numret kommer upp på tavlan så väldigt nära inpå avgången och vid tavlan finns aldrig några sittplatser lediga. Vid gaten finns hur mycket sittplatser som helst.

Publicerat i Långsegling. | Kommentarer inaktiverade för 12/12 Vi flyger hem.

10/12 – 11/12 Förberedelser.

Under dessa dagar förbereder vi båten för vår bortovaro. Vi vet ju ännu inte hur långe det dröjer innan vi är tillbaks. Det är ju en hel del som skall tas om hand innan det blir möjligt.

Vi har haft en del strul med beställning av flygbiljetter och under den processen har vi lärt oss hur man inte skall göra. Vi beställde våra biljetter genom Kiwi som är en agent eller mellanhand mellan kund och flygbolag. Efter att fyllt i alla uppgifter för både mig och Pia gick jag igenom uppgifterna igen och under den processen ändrades Pia’s namn till Hans vilket jag inte noterade. Dessa program är så smarta tror dom och tror sig ”rätta” uppgifterna då det tror att det som står på kreditkortet säkert är vad som ska stå på biljetten. Beställningen blir alltså 2 biljetter med passagerarna Hans-Henry vilket är vad som står i mitt pass och Hans. Detta inser vi inte kommer att fungera när vi kommer till incheckningen och försöker få det ändrat men det visar sig omöjligt att ordna i.o.m. att vi beställt vi en agent.

Jag mailar agenten och de svarar att dom kommer att ta kontakt med mig inom 48 timmar och att det kommer att kosta en minder summa att ändra. De hör dock inte av sig och när jag skickar ett nytt mail får jag till svar att jag skall ha tålamod. Vi har kontaktat flygbolaget och hade vi beställt flygbiljetten direkt hade det inte varit något problem men dom kan inte ändra någonting eftersom det inte är vi som är beställaren.

Resedatumet närmar sig och vi vågar inte vänta på Kiwi längre så vi blir tvingade att köpa en ny biljett för sträckan Richmond till Boston. Det visar sig att det var rätt beslut, Kiwi hörde aldrig av sig före för avresedag. Det hör av sig 1 timma innan vi bordar planet och hävdar att dom inte kan hjälpa oss eftersom dom inte får kontakt med flygbolaget. Något jag tror ar rent tjurbajs. Vi hade i alla fall inga problem att kontakta dom. De hör av sig på telefon senare dagen för Julafton men mer om det i senare inlägg.

Publicerat i Långsegling. | Kommentarer inaktiverade för 10/12 – 11/12 Förberedelser.

9/12 Äntligen på plats.

På morgonen körde dom iväg Trud och pallade upp henne där hon nu ska få stå tills vi kommer tillbaks efter att vi ordnat upp allting hemma i Sverige och kan komma tillbaks och segla vidare.

När hon väl var satt på plats visade det sig efter en stund när jag demonterade nivågivaren i septiktanken att den inte alls var tömd. Jag går till kontoret och meddelar att vi har ett problem. Det slutar med att man blir tvungen att ta tillbaks Trud till kajen igen där pumpstationen finns. Nu verkar dom ha bättre ordning på suganordningen och tanken blir tömd i ett nafs. Så, tillbaks till uppställningsplatsen och pallning igen.

Trud på plats.
Publicerat i Långsegling. | Kommentarer inaktiverade för 9/12 Äntligen på plats.

8/12 Vi lyckas få båten på land.

Idag är det Söndag och vi lyckas komma in i fickan för upptagning med slingen placerade på botten utan att båten drog iväg med dom i leran. Eftersom det är helgdag är vägen fram till uppställningsplatsen blockerad av en massa bilar så vi får bo i båten hängandes i travelliften. Innan vi tas upp ber jag om ”pump out” av vår septiktank. Jag tycker inte det suger riktigt men varvsgubben säger att det är som det ska.

Trud flyter in i fickan.

Dom ställer ner Trud på plattan och stöttar henne hjälpligt så att hon inte skall gunga när vi rör oss ombord.

Publicerat i Långsegling. | Kommentarer inaktiverade för 8/12 Vi lyckas få båten på land.

6/12 Försök till upptagning.

Idag var det tänkt att vi skulle ta upp båten men det visade sig svårare än vi trodde det skulle vara. Det var väldigt lågt vatten så Trud vägrade att flyta in i fickan vid travelliften. Efter ett tag gav personalen upp och vi fick återgå till vår plats vid bryggan.

Vi får helt enkelt vänta till en annan dag. Eftersom vi har bokade flygbiljetter till den 12/12 så vill vi gärna komma upp tidigt nästa vecka så att vi hinner bli klara innan vi reser iväg. Vi fortsätter med förberedelserna med båten i vattnet. Bl.a. byter vi olja och filter på motorn. När vi skall flytta båten till upptagningen klarar vi oss utan motorn då vi enkelt kan förhala dit.

Publicerat i Långsegling. | Kommentarer inaktiverade för 6/12 Försök till upptagning.

4/12 Tillbaka i Deltaville.

Vi har avtalat med Laura på Deltaville att vi kommer upp till dom idag. Seglingen norrut går fint och vädret klart men lite för kallt i vår smak.

Det visar sig att vi mot slutet på sträckan får en betydande motström så vi hinner inte upp till marinan innan dom stänger för dagen. Dom hade erbjudit oss hjälp att lägga till vid bryggan men det är ju knappast något problem för oss att göra det själva.

Vi kommer fram vid 18-tiden och lägger oss längs servicebryggan.

Åter vid servicebryggan.
Publicerat i Långsegling. | Kommentarer inaktiverade för 4/12 Tillbaka i Deltaville.