16/3 Dags att se över utombordaren.

Nu på morgonen ger jag mig på problemet med utombordaren. Hur kan den varva så som den gör med gasreglaget på min ?

Gasspjället borde ju var stängd och då ska det inte komma in så mycket bensinblandade gaser i insuget. Jag kopplar loss gasvajern och trycker till gasspjällets axel men den varvar fortfarande upp så fort jag startar den. Hmmm, detta var märkligt. Drar den tjuvluft någonstans men jag hittar inget sådant läckage.

Jag plockar då av förgasaren och gör rent alla munstycken och justerar lite på flottören men tror ändå inte det är orsaken.

Efter att jag monterat förgasaren och provar motorn går den hur fint som helst på tomgång. Jag förstår fortfarande inte vad orsaken till att den betedde sig som den gjorde.

Efter att utombordaren är fixad åker jag in till byn för att inhandla lite matvaror i den mycket moderna butiken där montrarna lyser upp när man närmar sig dom.

Väl tillbaks i båten tar jag tag i problemet med toaletten där spolvattnet från saltvatten inte fungerar. Jag vill inte spola med sötvatten utan vill spara på det tills ja fått igång watermakern. Jag kopplar om vi fördelaren av vattenintaget nere under durkarna så funkar det med saltvatten.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

15/3 Jag kommer fram!

Vid soluppgång närmar jag mig mig Carricou och kommer in i Tyrell Bay vid 11 snåret.

Jag ankrar och tar det lugnt till klockan 14 då jag inser att det är Fredag och att jag måste checka in idag. Det blir en väldig fart för att få dingen sjösatt. Durken är nymålad och måste monteras innan dess och motorn ska sedan firas ner och sättas på plats på akterspegeln. Dokumenten måste plockas fram och långärmad vit skjorta och långbyxor ska monteras på skepparen.

Seglingen från Trinidad till Tyrell Bay.

När jag låg på land kollade jag att utombordaren funkade och den startade lätt. När jag nu ska iväg till tull och immigration så vill den inte gå på tomgång. Den rusar trots att gasreglaget står på min. Jaja, jag får ta det problemet i morgon. Jag slänger in växel så fort den startar och kör in till dingebryggan. Väl där gäller det att trycka in stoppknappen på lagom avstånd till bryggan.

Inklareringen går galant och tar endast en kvart. En av de snabbaste förutom samma sak på de franska öarna där man gör allt själv vid en dator. Efter allt pappersexercis betalar jag 50 ECD och jag är färdig och åker ut till båten för att vila efter en tröttsam överfart.

Publicerat i Långsegling. | 1 kommentar

14/3 Jag lämnar klockan 06:30.

Jag är uppe tidigt och tar mig ut genom Boca Sound. När jag är nästan igenom sundet bildas där en otrevlig sjö, Jag har medström och vinden är emot vilket gör att sjön blir väldigt toppig och besvärlig.

Efter ett tag lugnar det ner sig och jag kan med god fart för maskin ta mig österut längs Trinidads nordkust. Det går fint fram till mitt på dagen då vinden och våghöjden ökar och jag gör sämre fart så då är det lika bra att övergå till att kryssa sig fram.

Jag fortsätter österut tills det börjar mörkna och sätter då kurs norrut i halvvind. Trud gör fin fart och vid midnatt är jag förbi olje och gasplattformarna som jag aldrig ser. Jag är alltför långt österut för att göra det och helt säker för pirater från Venezuela. Dessutom går jag med släckta lanternor och avstängd AIS-sändare.

Under natten passeras öster om Grenada. Trud gör god fart med hela tiden över 6 knop. Här sätter strömmen kraftigt västsättande så det betyder att man måste segla ganska hårt bidevind.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

13/3 Äntligen sjösättning!

Idag var det bokat sjösättning. Det var bestämt att Trud skulle få hänga i travelliftens sling under lunchen så att jag skulle få tid att skrapa och måla under kölen som jag tidigare int kommit åt.

Klockan blir 12 och 10 över 12. Har dom glömt mig ? Kontoret är stängt mellan klockan 12 och 13 så dit kan jag inte gå och reda ut vad som inte händer. Vid pass klockan 13 beger jag mig till kontoret och undrar om sjösättarna glömt av mig. Chefen ringer och försöker reda ut varför detta har hänt.

Tydligen har det skett en miss i kommunikationen mellan damerna på kontoret som lovat att jag skulle lyftas före lunch och sjösättningsfolket för de har inte blivit informerade.

Jag får lite tid för färgen att torka efter att jag målat på de sista fläckarna med bottenfärg.

Seda körs Trud ner till sjösättningsfickan och firas ner i vattnet. Jag befinner mig ombord och kryper ner i stuven för att lufta propelleraxeltätningen och sedan är det till att start motorn som inte verkar vilja vara med och lira. Kompression finns och startmotorn drar runt maskinen men den tänder inte.

Nu ligger jag och blockerar sjösättningsfickan vilket inte är så populärt. Jag frågar då om dom kan bogsera mig till en boj som ligger strax utanför. Det blir lite kalabalik eftersom dingen dom använder inte klarar av att bogsera Trud utan hon vill åt ett helt annat håll. Det hela slutar med att vi lyckas få båten långsides med en lokal lite större arbetsbåt som är villiga att bogsera mig ut till bojen så fort dom tankat diesel.

Väl ute vid bojen är situationen lugn igen och felsökning kan påbörjas. Maskin har aldrig under 15 år svikit mig.

Vad har vi för fakta ? Jo, kompression finns och då krävs bränsle. Det är i princip allt som krävs för att en dieselmotor ska gå. Jag har ju gjort ren tanken men har därefter luftat systemet så det är inte troligt att jag har luft i bränslesystemet och även om det skulle var lite luft kvar borde det efter lite körande med startmotorn ha försvunnit.

Jag ger mig på stopparmen på motorn och lossar ståltråden som går till manöverspaken och gymnastiserar armen några gånger. Därefter gör jag ett startförsök igen och nu startar motorn så fort jag nuddar startknappen. Förmodligen har mekanismen inne i motorn hängt sig efter att den stannades för 8-9 månader sedan eller så var narginalen på vajern justering inte nog för att inte beordra stopp.

Nu är klockan snart 18 och solen är på väg ner så jag bestämmer mig för att ligga kvar på bojen och går tidigt i morgon bitti.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

10/3 Vad sysslar Hasse med ?

Jo, jag har varit upptagen med att få båten i ordning.

Under tiden från det att jag anlände har jag fixat :

Återmonterat gåsnacken med popnit på boomen och fästet i masten också med popnit. För ändamålet hade jag tagit med mig en stor popnittång. Sedan kunde jag få bommen och kickroden på plats

Bomfästet på masten.
Gåsnacken och bommen monterade.

Monterat fästet för blocket som Sture tillverkat på änden av spirbomen. Sture hade också svarvat nya stopp i aluminium för teleskopfunktionen. De gamla var av plast och fungerade inte längre. Helt plötsligt kunde bommen skjutas ihop. Sedan var det att montera ändstyckena så var den klar.

Det nya fästet för blocket på spirbommen.

Sprayhooden har varit för tvätt och impregnering och när jag fick tillbaks den monterades den.

Jag fick ligga på segelmakaren då vi hade beställt ny stackpack och bimini. Han var inte klar med dom trots att han haft 5 månader på sig under lågsäsong. Nåväl nu sitter dom båda på plats. Jag har också bett honom rätta till kapellet för genuan. Den nya genuan visade sig skapa en större diameter när den var inrullad än den förra och nu gick det inte att få det kapellet. Kapellet är lovat till i morgon Måndag.

Ny Stackpack.
Ny Bimini.

Jag har pumpat ut det sista av dieseln, öppnat manluckan och gjort rent dieseltanken. Det var 10 år sedan siste men tanken var förvånansvärt ren. Bara lite klegg i botten. I samband med det monterade jag en ny impeller. Till sist måste jag fylla på diesel och lufta systemet.

En rengjord dieseltank.

2 nya brännare monterades i köket varav den ena visade sig läcka fotogen trots att kranen var stängd. Jag anmälde felet till leverantören och dom vill ha tillbaks den felaktiga. De kunde inte skicka en ny brännare till Trinidad så den får min gode vän Torbjörn ta med sig till Martinique när han anländer dit. Den felaktiga får jag skicka från Sverige när jag kommer hem.

Vi har haft problem med att tri-colour och ankarlanterna inte har fugerat på sistone. Det krävde en del felsökning med ett antal turer upp till masttoppen. Som tur var har jag lärt känna en holländare som hjälpt mig med uppstigningen. Vi har steg i masten så egentligen är det bar att klättra men man vill ha säkerheten av en båtsmansstol och när man väl ska jobba där uppe är det tryggt ar kunna sitta i stolen. Till slut har jag funnit avbrottet nere vid mastroten.

På väg upp i masten.

Vårt cutlesslager har fört oväsen på senare tid just vid starten så det behövde bytas. För att göra det behöver man montera loss rodret, sedan propellern och till sist propelleraxeln. Då kommer man åt lagren som ska gå att dra ur hylsan ned en gängad stång. Nu visade det sig att lagret satt som berget så jag var tvungen att såga en slits i det innan det ville ge med sig. Montering av allt i omvänd ordning.

Rodret borttaget.
Det nya lagret monterat och axeln på väg att sättas fast.

Botten måste ju också slipas och målas med ny bottenfärg. Offeranoderna tas bort och göras rena och sättas tillbaks. Jag har också rubbat och polerat bordläggningen.

Botten målad och bordläggningen polerad.

Bogpropellern behövde ett oljebyte. Det visade sig svårt att få tag på rätt olja till det. Efter att frågat på kontoret hittade jag en olja som leverantören av bogpropellern godkände.

Bogpropellern med återmonterade propellrar och offeranoder.

Vår dingedurk som är av PVC är med tiden känslig för solljuset som det finns gott om här i Karibien. Det som händer är att durken blir kladdig och brun och därmed blir fötterna också kladdiga och bruna vilket inte är så angenämt. Jag hade hade beställt en speciell färgfrån USA som jag nu har målat den med. Att få flugit sprayfärg är ett problem men det är en annan historia. Hur som helst fick jag hit färgen och kunde åtgärda durken.

Nymålad dingedurk.

Vi har haft ankarkättingen hängandes från fören för att den skulle spolas med regnvatten och nu var det dags att spela in den till sin plats i ankarboxen.

Ja det var en del av det arbete jag sysslat med sedan jag anlände hit för snart en månad sedan- Förutom det jag beskrivit är det en massa småsaker som har behövt göras som t.ex. köpa fotogen, kolla att alla instrument och el ombord funkar.

Det ser ut som att jag kommer att sjösätta kommande Onsdag den 13/3. Innan dess måst jag handla mat och stuva undan alla prylar som nu ligger utspridda precis överallt. Det blir gärna så när man är i full gång med arbete på båten.

Publicerat i Långsegling. | 3 kommentarer

14/2 Hasse är tillbaks på Trud.

Sent idag landade jag på flygplatsen i Port of Spain.

Innan dessa hade jag tagit flyget från Landvetter klockan 07:50 för transport först till London Heathrow. I London hade jag bokat en National Express för anslutning till Gatwick. Jag hade 4 timmar på mig innan planet till Trinidad skulle gå. Det sägs att 3 timmar ska räcka om man ska byta flygplats. Ja tyckte 4 timmar var lagom.

Väl framme ställde jag mig i kön för inget att deklarera. När jag kom fram till tullaren frågade han mig om jag hade några båtdelar i packningen. Det hade ju varit ganska dumt att säga nej när han viste att jag kommit in på en enkelbiljett och att jag hade visat brevet från Power Boats att jag hade min båt här.

Detta resulterade att jag fick besöka kontoret där en tjänstekvinna fyllde u lite papper och meddelade tullen i Chaguaramas att det var en båtägare på gång.

Jag skulle alltså vara tvungen att besöka 2 tullinrättningar innan jag kunde åka till båten. Vid utgången stod där en man och frågade om någon behövde taxi. Passande tyckte jag och vi förhandlade om priset. Under färden frågade jag om han kunde tänka sig att vänta en kort stund utanför tullen och det gick bra. Väldigt skönt eftersom det är en bit bort till varvet och att släpa 2 resväskor den sträckan efter 18 timmars resa var inget som tilltalade mig.

Nåväl, inne hos tullaren bad han mig att lägga väskan på ett boed och öppna den. Jag började plocka ur mina grejer men då säger han stop stop du behöver inte ta ur något. Stäng väskan. Märkligt allt detta spektakel för ingenting. Tullaren tittade aldrig i väskan utan höll på med pappersexercisen medans jag öppnade och stängde väskan. När väskan var stängs var pappret stämplat och påskrivet och jag kunde lämna och fortsätta färden till båten.

När jag kommit fram utförde jag minsta möjliga uppgifter, Elen kopplades in och kylen startades. Sedan var det till att koja i den 30 grader varma ruffen. AC’n får jag först i morgon.

Jag kom till kojs klockan 24 och sov 3 timmar då min kropp tyckte att det var morgon.

Publicerat i Långsegling. | 1 kommentar

20/6 Vi flyger hem från Trinidad.

Idag på eftermiddagen hämtade taxin oss som var förbeställd. Det har kontoret här på Power Boats fixat.

Vi flyger direkt till London, Gatwick med British Airways och sedan därifrån med Norwegian till Köpenhamn där vi tar buss till Göteborg. Det tar tid att resa från Trinidad. Vi är på resande fot i gott och väl ett dygn.

Bussresa till Göteborg.

När vi kommer in på Centralstationen möter vår son oss och vi åker hem till Jonas och Anna där ett par sköna sängar väntar på oss.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

9/6 Vi kommer fram till Trinidad, Chaguaramas.

Seglingen under natten har gått bra. Som vanligt försvinner dock vinden när vi kommer intill nordkusten på Trinidad där delfinerna som brukligt välkomnar oss vid soluppgång.

Välkomnande definer.

När vi ska in genom Boca, sundet mellan Trinidad ”fastland” och den mindre ön väster därom drabbas vi av en kraftig motström. Den sätter 2,5-3 knop så det tar en stund att ta sig in genom sundet. Till slut är det värsta över och vi kan börja göra bättre fart igen.

Vi kommer in till Power Boats och tar en boj alldeles utanför deras brygga. Det är fredag mitt på dan och vi är osäkra om vi kan hinna komma på det torra idag. Om inte får vi vänta tills på Måndag. Först måste en hälsodeklaration fyllas i och godkännas. Tjejerna på kontoret på varvet hjälper oss med detta. Vi blåser upp dingen och jag paddlar in till bryggan och hämtar dokumentet som godkänts och skrivits ut. Sedan bär det av till immigration och tullen för ett par timmars ifyllande av papper.

Väl tillbaks i båten ropar jag upp Power Boats och till vår glädje kommer vi upp redan i dag och kan börja göra Trud i ordning för tiden hon ska ligga här under orkansäsongen.

Trud får vila under orkansäsongen.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

8/6 Avgång från Prickley Bay, Grenada.

Vi lämnar Grenada strax före lunch för att tima så att vi befinner oss på den känsliga sträckan ner till Trinidad när det är mörker. Detta för att göra det så svårt som möjligt för pirater att upptäcka oss. Vi går också med släckta lanternor. Detta kan synas var en onödig försiktighetsåtgärd men även om risken är minimal blir konsekvenserna så stora att vi tycker det är befogat.

Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar

7/6 Hårdingarna klarerar ut från Grenada.

Dom håller på att bygga om huset där tull och immigration håller hus så det går inte att checka ut har i Prickley Bay utan vi är tvungna att åka in till Georgetown för att utföra denna syssla.

För att se lite stursk ut har skepparen en utmanande utstyrsel med hatt och solglasögon.

Hårdingar.

Vi tar bussen men har inte riktigt klart för oss var dessa kontor ligger så det slutar med att vi råkar åka en hållplats för långt så det blir en lite promenad tillbaks och ut till hamnens södra sida där myndigheterna håller hus.

Det är lunchtid så vi får vänta tills dom öppna. Enligt en skylt skall dom öppna klocka 13 men det dröjer bra stund ytterligare innan någon tjänsteman uppenbarar sig och vi kan få våra papper.

Sedan blir det bussen tillbaks till båten som ska göras i ordning för nästa dags segling till Trinidad. När vi kommer tillbaks till hamnen unnar vi oss en öl på restaurangen intill dingebryggan.

Öltransport.

Då var vi klara med allt på land för den här gången. När vi ska gå ner till dingebryggan uppmärksammar skepparen en skylt som visar hur man ska bete sig. Man skall INTE fälla upp utombordaren på dingen därför att propellern riskerar att skära hål på en dinge som ligger i närheten.

Tydligt och klart.

Klarar alla att följa bestämmelserna ?

Analfabet till ägare.
Publicerat i Långsegling. | Lämna en kommentar