19/2 Sammanfattning.

Under den senaste månaden har vi så att säga jobbat på och har då inte varit så aktiva vad gäller att skriva i loggboken, men här kommer en sammanfattning av vad som försiggått under tiden sedan förra inlägget.

Ett stort jobb jobb har varit att få ordning på riggen. Det var ju så att några år innan vi lämnade Sverige uppgraderade vi alla vant och förstag från 7 till 8 mm och häckstagen bytte vi ut till nya 7 mm. När vi låg här i Las Palmas förra vintern noterade vi att en av kardelerna på samtliga vant och stag hade börjat att rosta. När vi sedan pratade med Sture på Missy och han kunde berätta att det på deras båt gått så långt att en kardel hade gått helt av drog vi öronen åt oss. Det var ju så att riggen på Missy också hade uppgraderats och detta hade skett samtidigt med vår uppgradering och dessutom levererats från samma företag. Man inser ju då att samma sak kommer att ske med vår rigg och detta är ingenting man vill vara med om när man tänker sig att segla iväg över Atlanten.

Företaget Viking Yachting som hade levererat de nya stagen och vanten skötte detta på ett mycket bra sätt och vi är mycket nöjda med deras hantering av vårt problem. Vi har blivit fullt kompenserade vad vi betalat dem och har kunnat få nya vant och stag pressade här i Las Palmas även om vi har fått utföra jobbet men demontering och montering själva. Det har krävts ett stort antal vändor upp och ner i riggen.

När förstaget skulle dras ur förstagsprofilen noterade jag att det gick väldigt trögt. Efter lite vånda demonterade jag nedersta profildelen och konstaterade då att den inre profilen där var utsliten- Plastinnerröret hade bitvis släppt från aluminiumet och därmed kilat sig vilket förorsakade besväret med att dra ur wiren.

Ny innerprofil måste alltså införskaffas. Detta skulle visa sig mycket svårare än man kunde tänka sig. Den blev beställd någon av de första dagarna i December och vi blev lovade att den skulle vara på plats innan Jul. Vid Jul skulle den komma innan nyår. Vid nyår skulle den komma innan 13 helgen. Några dagar före 13 helgen hade riggaren fått ett paket men i det fanns det ingen profil. Då surnade skepparen på Trud till och förklarade att om jag inte har profilen på måndagen den 8:de kan dom glömma min beställning för då bokar jag en resa hem och hämtar den i Göteborg.

Och se, detta fungerade. På måndagen hade dom lyckats att få hit den efterlängtade delen till förstagsprofilen. Vi hade då haft vår profil liggande på pontonbryggan här i nästan 1 1/2 månad och varit oroliga att någon skulle trampa sönder den.

Många smågrejor har dessutom fixats.

Pia har haft mycket jobb med att plocka med all mat inför nära förestående avsegling.

Det här inlägget postades i Långsegling.. Bokmärk permalänken.