7/3 Segelsomnad, varfor inte?

Nu blev rubriken lite konstig. Inga prickar på å,ä och ö. Det är så att nu uppdaterar vi loggboken genom kortvågsradion och programmet som tar emot det mail som skickas och lägger ut det klarar inte dessa exotiska tecken. Har man sådana med i ämnesraden kommer inte något av texten att läggas ut. I själva textmassan går det fint med de exotiska tecknen. Det är tillägget postie som fixar detta med att få emailtexten publicerad i WordPress. Jag har ännu inte lyckats framkalla den energi som krävs för att rätta postie så att det fungerar med åäö.
I dag på eftermiddagen kollade skepparen upp i riggen och ser då att akterliket på genuan håller på att ge med sig. fållen som ligger runt akterliket svävar fritt utanför seglet på en sträcka av ca 50 cm. Det är fortfarande ljust och 3 timmar till solnedgång. Vi tar ner seglet och skepparen får sätta sig och sy. Det tar 2 timmar att utföra det jobbet sittandes på pliktluckan. Arbetet underlättades inte precis av att vi nu hade en enerverande sjögång så man fick försöka sitta kvar genom att hitta någon kant att sätt fötterna på.. Annars säger man ju att man skall ha en hand för båten och en för sig själv. Det fungera ju inte när man skall sy. Jag hade bett en segelmakare i Las Palmas att se över genuan just för att inte hamna i denna situationen. Han tyckte seglet såg perfekt ut.
Under senaste dygnet fram till kl. 11 i morse hade vi tillryggalagt 130 Nm och hade då 430 kvar till Kap Verde. Vi får se om vi verkligen går till Sal. Vi kanske bestämmer oss för att i stället gå till Mindelo där det skall finnas 2 segelmakare som kan sy i ny sömmar i genuan. Seglet är inte gammalt. Det var nytt 2011 och har under 2 sommrar sedan dess inte avänts alls. När vi inte seglar med det har vi alltid kapellet på, så lite konstigt tycker vi att det är att sömmarna ger upp så snart..
Vi har nu väldigt dåligt med vind, ca 3 m/s och en jobbig sjö. Nu har vi satt upp stabalizern och den hjälper en del men vi gör inte mer än 2,5 knop och det känns lite tröstlöst när man har 385 Nm kvar. Det blir 154 timmar. Nästan en vecka till. Dessutom är det svårt att sova när man far sida till sida i kojen även om den är smal.
Vi kanske får ta till motorn. Man plågas av att seglen far kors och tvärs och inser att slitaget på seglen i det ideliga svängandet med masten inte kan var obetydligt.

Det här inlägget postades i RadioBlogg. Bokmärk permalänken.