28/3 Lite vind.

Fram till i morse hade vi hyggligt med vind men under förmiddagen skralnade den. Jag frågade då Petra om hon tyckte vi skulle aktivera oss och på de svarade hon jakande. Aktiviteten bestod av att skifta segelföring från spirad genua till gennaker. Det tar ju en stund att fixa till segel och alla tampar. Spirbommen med sin lift och nedhåll skall plockas bort och stabalizern fick tas ner.
När man riggar gennakern är det väldigt lätt att någon tamp hamnar fel men denna gången fick vi till det på första försöket. Det blåser inte mycket nu. Det pendlar mellan 3 och 5 m/s men tack vare detta lätta segel tar vi oss fram i 4-5 knop. När det blåser så lite som 3 m/s har gennakern det svårt i den dyning som finns här men mestadels drar den så bra man kan begära. Vindrodret har däremot en omöjlig uppgift i denna svaga akterliga vind. Vi kör i stället med autopiloten som ju inte är beroende av någon relativ vind för att hålla kursen.
På grund av den svaga vinden kanske vi inte kommer in under de ljusa timmarna i morgon men vi har ingen lust att ta till motorn när man kan sväva fram så fridfullt som vi gjort idag. Det har varit en av de trevligaste seglingsdagarna under överfarten. Eftersom sjön nu är ganska lugn har vi kunnat ha alla luckor öppna så det är lite bättre miljö inne i båten.
Dygnsdistans 160 Nm, 111 Nm kvar till Recife.

När vi skulle hämta några tonicburkar och lägga ner dom i kylen så att de skulle vara kalla när vi kom fram upptäckte vi att några av dom hade blivit deformerade. Det var faktiskt värre än så. 4 av dom hade på egen hand, eller det är i alla fall vad vi tror, öppnat sig. Det konstiga var att den lilla flärpen som man normalt trycker in i burken hade poppat ut ur burken i stället. Vi förvarade även öl och coca cola i samma stuvutrymme men dessa hade inte deformerats eller öppnats. Tydligen har tonicburkarna tunnare plåt än dom andra. Det blev till att dricka en massa tonic mitt i natten. Hoppas man inte fördricker sig på detta för det vore ju synd om man p.g.a. denna händelse inte längre tycker att gin&tonic är så gott som man tidigare tyckt.

Deformerade tonicburkar.

Förväntansfull Petra. Snart framme.

Det här inlägget postades i RadioBlogg. Bokmärk permalänken.

2 svar på 28/3 Lite vind.

1. Magda skriver:

Enligt Marine Traffic är ni framme. GRATTIS

• Hasse skriver:

Stämmer bra. Vi kom in strax före solnedgång Onsdag. Fler inlägg och bilder kommer när vi fått hämta andan.