3/7 Vi blir bortkörda av militären och besöker raketmuseumet.

Vi har ju legat här mellan tullens brygga och bron. Innanför oss finns det 2 st. ramper dit militären kör med sin landstigningsbåt för att lasta och lossa jeepar och lastbilar. I fredags när vi låg här gick det bra eftersom vattnet var på väg in och då var vi ur vägen.

Nu på morgonen ville dom få tillgång till sin ramp och anropade oss från land och bad oss flytta. Vi tog upp ankaret och ankrade om på andra sidan floden. Här är det lite djupare och det kändes som mycket bättre ankarbotten. På det första stället kände man hur ankaret kanade på sten innan det satte sig. Här bet det direkt. Det känns faktiskt säkrare här på denna sidan även om strömmen sätter betydligt hårdare här.

Militärens landstigningsbåt.

Problemet är att det känns lite pirrigt att ha bron bakom sig när vattnet är på väg in. Skulle vi dragga betyder det att båten fastnar mot bron som är ca 10 m hög. Sätter då strömmen med 3-4 knop tar väll masten i, hon kränger till och sveps under bron. Sedan kan man fundera på hur man beter sig för att komma ut igen. Att göra motsvarande manöver när vattnet är på väg åt andra hållet känns ju inte så tilltalande. Antenner, lanterna, vindex och vindgivare är nog inte sig lika efter en sådan manöver. Inte ens efter första dito.

På eftermiddagen tog vi dingen iland och promenerade de 3-4 km till CNES raketanläggning. Det är märkligt att man alltid ger sig ut när det är som varmast på dagen. Som tur var fläktade det lite granna så vi slapp förgås.

Nedan ser vi tullens brygga som vi bett om tillstånd för att använda och landa vår dinge på när vi vill gå iland. I bakgrunden ser man Trud ligga för ankare.

Tullens brygga.

Efter nära en timmes vandring på en icke så promenadvänlig väg kommer vi fram till anläggningen. Där inne fanns det lite av varje men kanske inte så mycket som man skulle kunna tro. Ett par T-shirts köpte vi också i souvenirbutiken.

Vi passade på att ta en tur till månen.

När vi skulle hem försökte vi få beställt en taxi men det visade sig vara omöjligt att få tag på någon sådan så det blev att promenera även tillbaka. På tillbakavägen var vi inne i matbutiken och införskaffade det viktigaste, vin och ost. Dom är bra på viner och ostar i det här landet.

Promenadvägen till affären är lite tråkig. Här ser vi sista biten ner till floden. Till vänster finns CNES mycket väl inhägnade område med tredubbel taggtråd och dessutom elstängsel med högspänning. Övervakningskameror finns det också.

Vägen ner till floden.

Det här inlägget postades i Långsegling.. Bokmärk permalänken.

Ett svar på 3/7 Vi blir bortkörda av militären och besöker raketmuseumet.

1. Harald Lundström skriver:

Händelse rikt. Först nära spolas under bron, sen en sväng till månen och tillslut raka vägen ner i floden. Vilka grannar, militärer och tull samt de som verkligen inte vill ha objudna gäster. Gäller nog att ni är riktigt snälla och på er vakt.