30/11 För sent vid broöppning.

Vi lämnar strax efter soluppgång. Det blåser en hel del också idag från syd så det känns ganska motigt. Vi har nu ett ganska öppet parti att ta oss över och som tur är kan vi stötta med lite utrullad genua.

När vi närmar oss ”södra sidan” av detta öppna vatten finns det en låg bro som behöver öppnas. Till skillnad mot de tidigare broarna öppnar dom den när man ber om det. Jag ropar upp brovakten 20 minuter innan jag beräknar att vara framme. Han gör nog en lite felbedömning för han öppnar bron alldeles för tidigt. Säkert 5 minuter innan vi kan gå genom bropassagen. Det blir ju lite stressande när man ser bilarna stå på bron väntandes.

Nu blåser det riktigt mycket rätt emot dessutom och vi gör ingen vidare fart vilket ökar stressnivån. När jag meddelade vår ankomsttid hade jag tagit till marginal och hade brovakten anpassat öppningen till min angivna tid hade vi kommit i lagom och bilisterna sluppit vänta i onödan och jag sluppit bli så stressad.

Efter att vi passerat bron ökar vinden ytterligare. En stund blåser det 20 m/s rakt emot och vi kan inte följa den utlagda rutten utan är tvungna at falla av och kryssa oss fram söderut. Som tur är, är det ganska brett här och relativt lite sjö så det funkar ganska bra.

Efter en stund minskar både vind och sjö och vi kan ta sikte på infarten längst ner i den breda viken.

Man ska helst hålla sig i den utmärkta kanalen eftersom det kan finnas ”pilings” utanför. D.v.s. gamla sjömärken från tidigare utmärkning. Dessa består av stockar nerpålade i botten och kan befinna sig strax under vattenytan. De är ju då svåra att undvika.

Strax efter att vi kommit in genom inloppet ankrar vi upp vid sidan om båten som vi känner igen från gårdagens ankring. Dagens etapp blev 35 Nm. Inte så dåligt med tanke på den hårda motvinden.

Det här inlägget postades i Långsegling.. Bokmärk permalänken.