Till Bogö.

Vi fortsätter sydvästvart till Bogö havn som är en väldigt liten hamn där vi lägger oss långsides med kajen. För om oss ligger det en tysk S30. En typ av modern skärgårdskryssare. Mannen ombord är väldigt pratsam så skepparen får ånyo träna sin tyska. När vinden har lagt sig till kvällen vill tysken vända sin båt så att det skall bli lättare att ge sig av till morgonen. Vi hjälper till och föräras en 3,5 Norrlands export. Själva vänder vi vår båt m.h.a bogpropellern. Tyskarna vill gärna hålla i en tamp och som tack för hjälpen bjuder vi på ett litet glas Lagavulin wiskey.  Det blir mera språkat vid picknickbordet på kajen. Här går det en färja som heter IDA. Skepparen pratade tidigare med kaptenen och frågade om det var en tändkulemotor i färjan. Han berättade då att den drivs av en trecylindrig tvåtaktsmotor och att svänghjulet (schwungrad på tyska) väger 1,5 ton.

Färjan IDA.

Det här inlägget postades i Segling, Semester 2012. Bokmärk permalänken.