16/4-6/6 Vi jobbar på med förberedelser.

Det finns mycket som ska göras nu för att få vår båt i sjödugligt skick igen. Vi visste att vår sprayhoodruta verkligen behövde bytas ut. Tidigare var den skruvad genom lexanskivan i underkant vilket medförde att den hade en tendens att spricka där skruvarna skruvats i. I överkant var den inpressad mellan 2 tandformade sidor. Denna profil förutsatte att skivan var 4 mm tjock vilket inte var så lätt att få tag på här i USA. Dessutom skulle den behöva vara över 3 meter lång om den skulle sträcka sig hela vägen från styrbord till babordsidan.

Vi bestämde oss för att dela upp rutan i 3 delar. Dels för att med den tjocklek som var tillgänglig här i USA så skulle aldrig den övre profilen greppa i lexanskivan och denna lösning medförde att det skulle bli mycket lättare att få tag på skivan i mindre bitar.

Här har vi resultatet av den utbytta sprayhoodrutan. Inga skruv genom skivan behövs längre vilket torde förhindra sprickor i framtiden. Tätning mellan ram och lexanskivorna utgörs av betyl.

Nya sprayhoodrutan.

Vi fick låna en ställning så att kunde polera skrovsidorna som inte blivit omhändertagna sedan vi var på Trinidad.

Polerad bordläggning.

I början hade vi några dagar med väl svalt väder och vi använde faktiskt vår elektriska värmare. Senare hade vi olidligt varmt.

Lite väl varmt i ruffen.

Vi använde poolen som finns här vid klubbstugan flitigt för att kyla ner våra lekamen innan vi skulle koja.

Även fläktarna ombord gick varma.

Mycket annat fixades under dessa veckor på land. Bl.a. monterades en vattentemperaturgivare, en ny genomföring till watermakern då jag misstänker att den svälter när den ska konkurrera med motorns kylvattentillförsel. Ny manuell och elektrisk länspump installerades. Ny spishäll, trycktank och nya brännare till köket sattes på plats. Mycket annat har också fixats.

Det här inlägget postades i Långsegling.. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.