24/10 – 24/11 En massa pyssel.

Under tiden vi legat här i Deltaville har vi hållit på med en massa underhåll på båten.

Utombordaren har fått sig en genomgång och nytt bränslefilter är installerat. Efter förra genomgången fungerade den fint tills vi kom till Onset, RI. Då började den bete sig som innan jag bytte förgasaren förra gången vi låg i Deltaville innan vi gick till Kanada. Attans också. Så ofta ska man väl inte behöva byta förgasaren för då hjälpte det inte att göra rent. Nu hjälpte det däremot och nu sitter det alltså ett nytt bränslefilter på bensinledningen också.

Vi har också bytt en packning på huvudmaskin som läckte lite olja. Ett ganska stort jobb då man måste plocka bort watermaker, generator, insputningspump och främre kåpan som täcker regulator och kamaxeldrev.

Under tiden vi legat här har vi pratat en del med ett par grabbar som tänker segla jorden runt med sin ketch Thunderstriker. Dom pratar om att ta sig runt på 2 år. Vi får väl se hur det blir med den saken. Ska dom klara det lär dom inte se särdeles mycket av världen förutom havet.

Här, en film när dom lämnar för det stora äventyret. Skepparen på Trud för oväsen.

Tut i luren.

Ett av pysslen handlade om att stadga upp kickfästet på bommen. Det har börjat glappa så jag har gängat 3 hål i ett plattjärn som är tänkt att sitta på insidan av bommen vari det yttre fästet kan skruvas fast i. Det blir då lite trickigt att föra in plattjärnet i bommen. Jag har tyvärr inte 3 m långa armar som hade varit praktiskt för detta. Strategin gick ut på att stoppa upp en lina genom ett av hålen och fiska ut den i bomnocken. För ändamålet använde vi vår teleskopsbåtshake som är betydligt längre än mina armar. Nackdelen med detta förfaringssätt är att båtshaken inte har någon känsel vilket mina händer har så man vet inte när båtshaken fått tag på linan. För att råda bot på detta handikapp tejpade vi fast vår GoPro-kamera på båtshaken. Filmen nedan visar hur detta fungerar.

Fiske i bommen.

Ett annat pyssel bestod i att få reparerat fästet för högtryckspumpen till watermakern. Det hade spruckit/lossat på ett märkligt sätt.

Benbrott.

Vi hade planerat att gå tidigare, för en vecka sedan mot Bermuda men dagen före fick vi en väldig förändring i väderprognosen som visade att vi skulle fått 40 knop och 5-6 m vågor i nosen något dygn innan vi anlände så det blev till att ligga kvar och avvakta.

Det här inlägget postades i Långsegling.. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *