5/5 Formalia.

Efter en natts verkligt god sömn och frukost görs dingen klar och skepparen puttrar in till dingebryggan vid det södra varvet där jag vet att myndigheterna håller hus.

Väl där blir det en lång väntan på damen som är före mig. Jag tolkar det som att hon är agent för någon som inte själv vill hantera incheckningen. Hon springer iväg flera gånger för att hämta något papper som hon glömt eller inte visste att hon behövde.

Själv får jag vackert stå där och vänta. Man kan ju tycka att tjänstemannen bakom skrivbordet kunde sticka emellan med mitt ärende medans damen var iväg men riktigt så går det inte till i dom här länderna.

Nåväl efter säkert en timmes väntan är det min tur och eftersom jag har alla papper i ordning är jag klar på 5 minuter. Cruising Permit betalas med 50 EC.

Då var immigration klar. Var är nu customs (tull) då. Det skrivbordet är tomt. Tjänstemannen säger att jag måste åka över viken och utföra förtullningen i byggnaden vid kajen där färjorna befinner sig.

Det blir en dingefärd över hela viken och jag hittar en dingebrygga hos det andra varvet här i Tyrell Bay där jag kan förtöja dingen.

Sedan gäller det att hitta till tullen. Här finna höga långa staket så det blir till att ta en längre promenad och fråga sig fram till var tullen håller hus. Till slut hittar jag rätt. Här finns stora plakat att man måste ha mask på sig om man befinner sig inomhus. Jag tar på mig en mask och promenerar in till rätt lucka.

Ingen annan som jag ser bär någon mask. Det är bara jag.

Att klara av tullen går i ett nafs. Inga frågor om frukt och grönt, vapen eller vin/sprit. Sedan ska man till en annan lucka där man måste betala 8,10 EC.

Då är allt klart. Nästan, för jag glömde att köpa en ny gästflagga när jag var på andra sidan viken där en båtvarubutik ligger så det blir en färd tvärs över viken igen innan jag kommer tillbaks till Pia som tyckte det tog lång tid även med tanke på att vi befinner oss på Grenada. Då kan vi hala den gula pestflaggen och ersätta den med Grenadas gästflagga.

Det här inlägget postades i Långsegling.. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *