10/3 Vad sysslar Hasse med ?

Jo, jag har varit upptagen med att få båten i ordning.

Under tiden från det att jag anlände har jag fixat :

Återmonterat gåsnacken med popnit på boomen och fästet i masten också med popnit. För ändamålet hade jag tagit med mig en stor popnittång. Sedan kunde jag få bommen och kickroden på plats

Bomfästet på masten.
Gåsnacken och bommen monterade.

Monterat fästet för blocket som Sture tillverkat på änden av spirbomen. Sture hade också svarvat nya stopp i aluminium för teleskopfunktionen. De gamla var av plast och fungerade inte längre. Helt plötsligt kunde bommen skjutas ihop. Sedan var det att montera ändstyckena så var den klar.

Det nya fästet för blocket på spirbommen.

Sprayhooden har varit för tvätt och impregnering och när jag fick tillbaks den monterades den.

Jag fick ligga på segelmakaren då vi hade beställt ny stackpack och bimini. Han var inte klar med dom trots att han haft 5 månader på sig under lågsäsong. Nåväl nu sitter dom båda på plats. Jag har också bett honom rätta till kapellet för genuan. Den nya genuan visade sig skapa en större diameter när den var inrullad än den förra och nu gick det inte att få det kapellet. Kapellet är lovat till i morgon Måndag.

Ny Stackpack.
Ny Bimini.

Jag har pumpat ut det sista av dieseln, öppnat manluckan och gjort rent dieseltanken. Det var 10 år sedan siste men tanken var förvånansvärt ren. Bara lite klegg i botten. I samband med det monterade jag en ny impeller. Till sist måste jag fylla på diesel och lufta systemet.

En rengjord dieseltank.

2 nya brännare monterades i köket varav den ena visade sig läcka fotogen trots att kranen var stängd. Jag anmälde felet till leverantören och dom vill ha tillbaks den felaktiga. De kunde inte skicka en ny brännare till Trinidad så den får min gode vän Torbjörn ta med sig till Martinique när han anländer dit. Den felaktiga får jag skicka från Sverige när jag kommer hem.

Vi har haft problem med att tri-colour och ankarlanterna inte har fugerat på sistone. Det krävde en del felsökning med ett antal turer upp till masttoppen. Som tur var har jag lärt känna en holländare som hjälpt mig med uppstigningen. Vi har steg i masten så egentligen är det bar att klättra men man vill ha säkerheten av en båtsmansstol och när man väl ska jobba där uppe är det tryggt ar kunna sitta i stolen. Till slut har jag funnit avbrottet nere vid mastroten.

På väg upp i masten.

Vårt cutlesslager har fört oväsen på senare tid just vid starten så det behövde bytas. För att göra det behöver man montera loss rodret, sedan propellern och till sist propelleraxeln. Då kommer man åt lagren som ska gå att dra ur hylsan ned en gängad stång. Nu visade det sig att lagret satt som berget så jag var tvungen att såga en slits i det innan det ville ge med sig. Montering av allt i omvänd ordning.

Rodret borttaget.
Det nya lagret monterat och axeln på väg att sättas fast.

Botten måste ju också slipas och målas med ny bottenfärg. Offeranoderna tas bort och göras rena och sättas tillbaks. Jag har också rubbat och polerat bordläggningen.

Botten målad och bordläggningen polerad.

Bogpropellern behövde ett oljebyte. Det visade sig svårt att få tag på rätt olja till det. Efter att frågat på kontoret hittade jag en olja som leverantören av bogpropellern godkände.

Bogpropellern med återmonterade propellrar och offeranoder.

Vår dingedurk som är av PVC är med tiden känslig för solljuset som det finns gott om här i Karibien. Det som händer är att durken blir kladdig och brun och därmed blir fötterna också kladdiga och bruna vilket inte är så angenämt. Jag hade hade beställt en speciell färgfrån USA som jag nu har målat den med. Att få flugit sprayfärg är ett problem men det är en annan historia. Hur som helst fick jag hit färgen och kunde åtgärda durken.

Nymålad dingedurk.

Vi har haft ankarkättingen hängandes från fören för att den skulle spolas med regnvatten och nu var det dags att spela in den till sin plats i ankarboxen.

Ja det var en del av det arbete jag sysslat med sedan jag anlände hit för snart en månad sedan- Förutom det jag beskrivit är det en massa småsaker som har behövt göras som t.ex. köpa fotogen, kolla att alla instrument och el ombord funkar.

Det ser ut som att jag kommer att sjösätta kommande Onsdag den 13/3. Innan dess måst jag handla mat och stuva undan alla prylar som nu ligger utspridda precis överallt. Det blir gärna så när man är i full gång med arbete på båten.

Det här inlägget postades i Långsegling.. Bokmärk permalänken.

3 svar på 10/3 Vad sysslar Hasse med ?

  1. Sven-Erik Pettersson skriver:

    Hej Hasse! Det var en väldans massa saker som du har fixat, men kommer man ut på havet så vill man att allt skall fungera. Ha det bra Hasse och fortsätt att göra båten säker, så ni kan segla tryggt.

  2. Sven-Erik Pettersson skriver:

    Hej Hasse! Vad händer? Ser att du ligger still och och har ankrat upp. Ser även att det ligger en Svensk båt i bukten Lilla My. Ha det bra.

    • Hasse skriver:

      Det var väldigt vilken koll du har. Jag kom hit i Fredags och vilar ut efter överfarten från Trinidad. Kommer att uppdatera loggboken senare idag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *