Nu har det hänt en hel del.

Här kommer en massa bilder på vad som försiggått sedan förra inlägget.

Jag har varit och fått gjort rostfria genomföringar för de neddragna fallen. 4 på varje sida kommer det att finnas. Som framgår av bilden så är de lite komplicerade och det hade nog varit svårt att få alla vinklar rätt om jag inte gjort mallen som visades i förra inlägget.

Genomföringar till plogen.

Genomföringar till plogen.

Mallen var också en förutsättning för att jag skulle kunna borra hålen på båten rätt. Nu kunde jag lägga papper över mallen och överföra placeringen till ”originalet”.

Hålen är borrade och nu skall genomföringarna på plats.

Hålen är borrade och nu skall genomföringarna på plats.

Hålen måste borras med millimeterprecision.

Hålen måste borras med millimeterprecision.

Det liknar ena riktiga torpedtuber. Anledningen till att hålen sitter så tätt är att p.g.a. dorade-lådorna sitter där dom sitter, så finns det väldigt lite utrymme mellan dessa och luckgaraget.

Genomföringarna på plats.

Genomföringarna på plats.

Här ser man att rören sticker ut akterut genom plogen.

Vy akterifrån .

Vy akterifrån .

Min rostfrigubbe har varit engagerade i både det ena och det andra. För att revlinorna skall vara låsta intill bomens förkant har han fått tillverka en bult med 2 öglor på. Detta var ett tillbehör som Selden hade tidigare men av någon outgrundlig anledning tillverkas inte dessa längre. Kanske beror det på att man numera saluför ”single-line reef”. Vi kan inte ha det på vårt andra rev eftersom det sitter för högt upp och då tyckte vi att det lika gärna kunde få vara ett par extra neddragna revlinor och behålla befintlig bom.

Ledöglor för de förliga revlinorna.

Ledöglor för de förliga revlinorna.

Då har jag kommit igång med det nya luckgaraget igen. Nu är det nästan klart för lackering.

Filler primer är sprutad och slipad.

Filler primer är sprutad och slipad.

Här är det nu lackat med 2 komponents billack. Nu är luckgaraget färdigt för vaxning, släppmedel, formgelcoat, plast o.s.v. Jag har skrivit att det är luckgaraget jag lackat men det är ju egentligen pluggen. Nästa steg blir att gjuta en form av denna och i den gjuta det efterlängtade luckgaraget med integrerad instrumentpanel. Otroligt mycket jobb har det varit med detta. Hoppas nu att formen släpper från pluggen. Jag har varit noga med släppvinklarna så det skall nog gå bra hoppas jag.

Färdiglackerat luckgarage.

Färdiglackerat luckgarage.

Min rostfrigubbe har som sagt varit engagerad och här har han svetsat ett fäste för kutterstaget som är löstagbart. Detta fäste används när man inte har kutterstaget anslutet till fästet vid ankarboxen utan har det parkerat vid babords toppvant. För att inte behöva justera kutterstagets längs så har jag kapat en vantskruv så att längden över däck är justerbar i stället. Nu är den på plats också.

Parkeringsfäste för kutterstaget.

Parkeringsfäste för kutterstaget strax för om röstjärnet.

Jag har börjat installationen av invertern i babords förliga sittbrunnsstuv. Det är en Invertek Combi som ger 3kW kortvarigt och 1500W kontinuerligt 220V från 12V-batterierna. Det är en omformare som ger ren sinus. Den har också en batteriladdare på 50 A och regulator för solpaneler. Vi kommer att kunna använda en riktig vattenkokare även när vi inte ligger med 220 ifrån land.

Omformaren.

Omformaren monterad i BB stuvfack.

Då har takpanelerna med monterade ledspottar kommit på plats.Totalt 10 stycken sitter i taket. Dessa är dimbara. Det ger ett otroligt bra arbetsljus. Som synes är också kaminen åter på sin plats.

Led spottarna och det mesta av takklädseln är nu på plats.

Ledspottarna och det mesta av takklädseln är nu på plats.

Jag har också monterat en ordentlig ljusramp över köket. Led naturligtvis. Denna är dock inte dimbar. Får nog bli en teaklist framför. Det blir snyggare så.

Ljusramp över köket.

Ljusramp över köket.

Ja det var allt för denna gång. Nu skall väl Kjell vara nöjd ett tag och slippa sitta och titta på byrålådorna dagarna i ända.

Det här inlägget postades i Båten på land.. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Nu har det hänt en hel del.

  1. kjell skriver:

    Detta blir en riktigt bra cruisingbåt , det är jag helt säker på. Och att veta var någonstans allt sitter och hur det fungerar gör att man slipper bli nervös när det brallar på!
    Cheers
    Kjell

Kommentarer är stängda.