11/10 Vi jobbar på!

Listan över vad som har gjorts börjar ta helt otroliga numerärer nu. Listan omfattar i nuläget 29 punkter och idag har jag jobbat på punkt 30 och 31. Dessa består av att plasta laminat av en tjocklek av 10 mm och reparera backslaget till motorn.

Vad ska man med ett sådant laminat till ? Jo, vi har upptäckt att backslaget på motorn har havererat. Det är så att innan Petra seglade hit Momo till Las Palmas anlitades en firma på Teneriffa för att byta motorkuddarna som håller fast motorn på motorbädden. Man tror ju att lämnar man bort jobbet till en firma som sysslar med dylika saker så klarar dom av att utföra jobbet på ett professionellt sätt. Men att tro det visade sig vara ett felaktigt antagande.

Momo har rak propelleraxel vilket innebär att axeln är stumt monterad till flänsen på motorns backslag. Detta kräver då att motorn riktas in med hög precision så att inga snedbelastningar sker. Det krävs också att motorn sitter hårt förankrad i motorbädden.

Felet som firman på Teneriffa gjort är att de monterat mjuka motorkuddar och detta åstadkommer stor rörelse av motorn vilket resulterat i att aktersta lagret tar stryk. Så mycket stryk att det blir helt demolerat efter ca. 3 timmars drift.

Nu är Petra på väg hit med en Aquadrive, en flexibel axelkoppling som skall monteras för att dels låta framdrivningskraften tas upp av skrovet och inte av motorn och också tillåta att motorn kan röra sig på sina mjuka motortassar utan att det blir kraftiga böjkrafter på lagret. Med mjuka motortassar och ett Aquadrive får man en betydligt tystare motordrift med mindre oljud och mindre vibrationer.

Det laminat jag nu plastat färdigt skall utgöra skottet där axiallagret skall monteras och som i sin tur skall ta upp kraften från propellern,

Idag monterade jag med hjälp av min gode vän Sture ner aktersta delen av backslaget för att Sture ska kunna byta lagret i denna del av backslaget. Vi försökte också demontera resten av backslaget men som alltid så gick det fint att lossa 3 av de 4 bultarna som fäster det till motorblocket. Den sista bulten vägrade att lossa. Jag har nu bett tillverka ett verktyg varmed vi förhoppningsvis skall kunna använda för att få lossat den sista bulten som sitter besvärligt till under backslaget. Anledningen till att även denna del av backslaget behöver tas ur båten är att jag behöver skölja det rent från alla spånor som det havererade lagret spridit i backslaget.

En lite lustig sak inträffade när jag höll på att kapa en in-sexnyckel som skall bli en del av det förut nämnda verktyget. Jag hade gått upp till piren med kapmaskinen och använde en av stängselstolparna där som stöd. Då kommer marinapolisen förbi och tror att jag håller på att öppna ett hål i staketet. När de inser vad jag håller på med gör de tummen upp och åker vidare.

Det här inlägget postades i Långsegling.. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *