12/10 Paket och proviantering.

Alldeles intill på andra sidan floden där vi ligger ankrade finns en marina. Vi behöver komma iland för lite ärenden så jag ringer marinan och frågar om vi skulle kunna lägga till en liten stund för att kunna utföra ett par ärenden. Alla bryggplatser är upptagna så det kan dom inte stå till tjänst med. Jag frågar då om dom har någon boj vi kan nyttja tillfälligt och att vi har dinge vi kan ta oss iland med. Jodå det finns 3 lediga bojar nedströms från marinan.

Perfekt. Vi lättar ankare men innan vi tar oss över till en av bojarna och förtöjer där ser vi till att bunkra dieselolja. Strax nedanför vägbron ligger en sjömack och vi förtöjer där. Nu är det slackvatten så det går enkelt. Det visar sig att man skall ringa ett telefonnummer för att bli betjänad. Skepparen ringer och blir informerad om att macken öppnar klockan 09 så vi får vänta några minuter innan vi blir betjänade. Pia är inte heller lika nervös nu när vi går under vägbron.

Sedan tar vi oss tillbaks uppåt i floden in till marinan och förtöjer vid en av de anvisade bojarna och tar dingar in till dingebryggan och går upp till kontoret. Där förhör vi oss för vad en natt på bojen skulle kosta. En anställd anger priset $35. Chefen som befinner sig på övervåningen har överhört samtalet och kommer ner. Hon säger då att det är low season så priset är $30. Tydligen inträder low season om några dagar men hon är hygglig och tar det lägre beloppet.
Efter betalning traskar vi iväg till det närbelägna köpcentret där det ska finnas ett paket hos Fedex till oss. Jodå det har anlänt och skepparen kan kvittera ut det.

I paketet finns en ny telefon med ett SIM-kort från Visible som ska ge oss obegränsad surf. Vi kan byta vår AT&T-telefon utan kostnad. AT&T-surf är begränsad till 15 GB/månad till ett högre pris så detta blir mycket bättre.

Paket under armen.

Vi passar också på att storhandla matvaror i den välförsedda snabbköpsbutiken. Det blir en tung transport på våra axlar tillbaks till marinan och tur var att det var så nära.

Tung last.
Det här inlägget postades i Långsegling.. Bokmärk permalänken.